انرژی

احداث دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با فناوری بومی در کشور

با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، کلنگ احداث مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با هدف تامین گاز مصرفی پایگاه‌های مرزی ارتفاعات شمال غرب کشور در ارومیه به زمین زده شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این شرکت دانش‌ بنیان پیش از این و پس از سال‌ها تلاش، موفق به بومی‌سازی دانش تولید گاز طبیعی مایع LNG شده و اولین مجتمع تولید ال ان جی در ایران را در تهران، طراحی، احداث و راه‌اندازی کرده بود.

همچنین بخوانید

سوخت مورد نیاز برای نخستین پایگاه مرزی از مجتمع تولید ال ان جی در تهران تامین شده است.

با کلنگ‌زنی دومین مجتمع تولید ال ان جی بر اساس فناوری داخلی توسط این شرکت در شهرستان ارومیه، تامین سوخت سایر پایگاه‌های مرزی از طریق این مجتمع انجام خواهد شد.

ال ان جی (گاز طبیعی مایع)، یک راهکار نوین و ایمن جهت گاز رسانی به نقاط دور دست و صعب‌العبور است. گاز طبیعی در فشار یک بار و در دمای تقریبی ۱۶۰- درجه سانتی‌گراد مایع می‌شود و حجم آن بیش از ۶۰۰ برابر کاهش می‌یابد. این حامل انرژی پرارزش به دلیل سهولت در استفاده، ارزش حرارتی بالا، به صرفه بودن و آلایندگی بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سوخت‌های فسیلی، به طور گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلایل استفاده از گاز طبیعی در سبد انرژی جهان یک روند فزاینده و رو به رشد است.

فرج‌الهی، مدیر مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تسلیت سالروز شهادت جانگداز حضرت امام موسی کاظم (ع) از اعتماد مجموعه سپاه پاسداران به شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده و توسعه فناوری داخلی تشکر کرد.

وی با بیان گزارشی از حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه فناوری‌های حوزه نفت و گاز در خصوص آینده روشن توسعه پلنت‌های ال ان جی در کشور با فناوری بومی ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا