امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تحقق بیش از ۷۰ درصد طرح الگوی کشت

معاون آموزش و ترویج سازمان تات گفت: بالای ۷۰درصد طرح الگوی کشت محقق شده و بخشی از برنامه‌های آموزش و ترویج تولیدکنندگان و راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی در این راستا برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدمهدی قاسمی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: از سال گذشته که طرح ملی الگوی کشت به تفکیک استان‌ها ابلاغ شد، سمت و سوی فعالیت‌های کشاورزی و ترویج و آموزش به سوی این طرح سوق پیدا کرد. به رغم عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای طرح الگوی کشت، تا کنون بالای ۷۰ درصد این طرح در کشور اجرا شده است.

وی راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی را از جمله اقدامات در بخش آموزش و ترویج الگوی کشت نام برد و اظهار کرد: امسال دو کاروان ترویجی کشت بهاره و پاییزه راه‌اندازی کردیم تا محققان و مروجان، الگوی کشت را برای کشاورزان تشریح کنند و این که در این طرح، تمرکز بر چه کشت‌هایی باید باشد.

وی ادامه داد: این کاروان‌های ترویجی بر مبنای محصولات استراتژیک شکل می‌گیرد و بسته‌های آموزشی پیش از کاشت و پس از کاشت و نکات فنی و فناورانه در راستای تولید محصولات استراتژیک با روش‌های مختلف ترویجی در اختیار کارشناسان، مروجان و شبکه عامل ترویج قرار می‌گیرد تا به کشاورزان منتقل کنند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات تصریح کرد: سند الگوی کشت با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی و نیاز کشور تدوین شده و متولی آن سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی است.

وی در همین حال افزود: افزایش تولید در بخش کشاورزی از ۲۵ میلیون تن در ابتدای انقلاب اسلامی به ۱۲۵ میلیون تن فعلی را نتیجه افزایش بهره‌وری، افزایش نفوذ دانش و فناوری و ارتقای آموزش و ترویج در بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی توضیح داد: طی این چند دهه، برای افزایش تولیدات کشاورزی تنها ۴۰ درصد افزایش سطح داشتیم و بخش دیگر افزایش تولید به علت نفوذ دانش در مزارع در مراحل قبل کاشت و پس از کاشت تا انتهای زنجیره ارزش بوده است.

وی گفت: معرفی بذور و ارقام جدید مقاوم به خشکی، آفات و بیماری به کشاورزان، توسعه تجهیزات مکانیزاسیون و فعالیت‌های به‌زراعی و به‌باغی تأثیر مثبتی بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی داشته است.

قاسمی اذعان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵ میلیون بهره‌بردار، حدود ۱۰ میلیون زن روستایی، نزدیک به ۵۰۰ هزار زن عشایر و ۵ میلیون جوان روستایی و عشایری داریم که جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: نزدیک به ۱۸۰۰ محقق و پژوهشگر و عضو هیأت علمی سازمان تات داریم که با مجموع محققان وزارت علوم بالغ بر ۱۲ هزار نفر می‌شوند.

به گفته وی، تمام فناوری‌های که در بخش کشاورزی نشر پیدا می‌کند مانند هوشمندسازی نهالستان‌ها، به نحوی در حوزه تغییر اقلیم هستند.

قاسمی جوان‌سازی در بخش کشاورزی را از برنامه‌های آینده عنوان و تصریح کرد: تربیت کشاورزان آینده و هدایت جوانان روستایی به فعالیت‌های کشاورزی از وظایف ما است و برای این منظور تاکنون ۴۴ هنرستان کشاورزی وابسته ایجاد کرده‌ایم.

وی کل هنرستان‌های کشاورزی در کشور را ۱۱۴ مورد عنوان کرد و گفت: ۴۴ هنرستان کشاورزی در خود وزارت جهاد کشاورزی و باقی توسط وزارت آموزش و پرورش هدایت می‌شوند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات خاطرنشان کرد: سال گذشته دو هزار و ۲۲۴ دانش‌آموز در هنرستان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی تحصیل می‌کردند که امسال به دو هزار و ۶۴۲ دانش‌آموز رسیده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا