ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

گوگل ۳۵۰ میلیون دلار به سهامداران شاکی پرداخت‌ می‌کند

گوگل برای حل و فصل شکایت سهامداران در ارتباط با باگ امنیتی وب سایت شبکه اجتماعی گوگل پلاس، توافق کرد ۳۵۰ میلیون دلار پرداخت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، توافق اولیه، پس از گذشت بیش از یک سال میانج‌گری، روز دوشنبه در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو تنظیم شد و مستلزم تائید ترینا تامپسون، قاضی منطقه‌ای آمریکا است. این توافق، به این ادعاها پایان می‌دهد که گوگل تا مارس سال ۲۰۱۸، درباره باگ امنیتی سه ساله‌ای مطلع شد که اطلاعات شخصی کاربران گوگل پلاس را در معرض افشا قرار می‌داد اما این مشکل را ماه‌ها مخفی کرد و همزمان، بر تعهد خود نسبت به امنیت داده، تاکید می‌کرد.

همچنین بخوانید

سهامداران گوگل اعلام کرد این شرکت از این واهمه داشت که افشای باگ امنیتی مذکور، باعث شود در معرض تفحص رگولاتوری قرار گرفته و مانند قضیه فیس‌بوک پس از افشای جمع آوری اطلاعات کاربران فیس‌بوک توسط شرکت کمبریج آنالیتیکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، زیر ذره بین عمومی برود.

طبق این شکایت، سهام آلفابت (شرکت مادر گوگل) با انتشار خبر وجود این باگ، چندین بار سقوط کرد و میلیاردها دلار از ارزش بازار این شرکت کاست.

این شکایت، توسط جیمز دیوسا، خزانه‌دار رود آیلند از طرف یک صندوق مستمری ایالتی سهامدار آلفابت تنظیم شده و سهامداران آلفابت از ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۸ تا ۳۰ آوریل سال ۲۰۱۹ را پوشش می‌دهد.

سخنگوی گوگل اعلام کرد این شرکت در توافق برای فیصله دادن به این شکایت، منکر ارتکاب خلاف است و هیچ شواهدی از این که داده ها مورد بهره برداری قرار گرفته است، نیافته است. ما مرتبا مشکلات نرم افزاری را شناسایی و برطرف می‌کنیم و اطلاعات مربوط به آنها را افشا کرده و این مسائل را جدی می‌گیریم. این موضوع مربوط به محصولی می‌شود که دیگر وجود ندارد و خوشحالیم که حل شده است.

این شرکت در ارتباط با این موضوع، به یک توافق ۷.۵ میلیون دلاری با کاربران گوگل پلاس در سال ۲۰۲۰ رسیده بود.

در سال ۲۰۲۰، یک قاضی دیگر، پرونده شکایت سهامداران را رد کرده بود اما نهمین دادگاه استیناف آمریکا، این پرونده را در سال ۲۰۲۱ احیا کرد.

اسناد دادگاه نشان داد وکلای سهامداران ممکن است تا ۶۶.۵ میلیون دلار از این پول را برای هزینه‌های پرونده، مطالبه کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این توافق پنج و نیم هفته پس از حل و فصلی شکایتی افشا شد که مدعی شده بود گوگل، میلیون‌ها کاربر اینترنت که تصور می‌کردند به صورت ناشناس وبگردی می‌کنند را مخفیانه رصد کرده است. مفاد این توافق، افشا نشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا