کسب و کار

با اجزای تابلو برق ساختمان آشنا شوید

تابلو برق به نحوی طراحی شده اند که قادرند جریان برق را مدیریت کرده و از مدارها مراقبت نمایند. تابلوها و تمام اجزایشان که در ساختمان های شهری متداول هستند، با نظر به خواسته شرکت برق طراحی و تولید می شوند. در این متن قصد داریم درباره ماهیت تابلو برق ساختمان و عناصر تشکیل دهنده آن با شما گفتگو کنیم.

تابلو برق ساختمان چیست؟

اجازه بدهید قبل از ورود به معرفی تابلو های برق درباره ماهیت این تابلوها با شما گفتگو کنیم. تابلو برق از ارکان مهم سیستم برق ساختمان بوده و موظف است برق را بین واحدهای مختلف ساختمان توزیع نماید. این تابلوها در انواع گوناگونی ساخته می شوند که با نظر به نوع کاربری ساختمان و برقی که به مصرف می رسد، طراحی و تولید می شوند.

 اجزای تابلو برق

شناخت اجزای تابلو برق ساختمان به نصاب و تکنسین حوزه برق کمک می کند تا به خوبی با ساختار این تابلو آشنا شود. در درون تابلو برق تجهیزاتی وجود دارد که هر یک از آنها دارای وظایفی هستند. کلیدهای اصلی و فرعی برای قطع و وصل جریان برق و فیوزها از جمله قطعات به کار رفته در تابلو برق ساختمان می باشند. همچنین، کلیدهای مینیاتوری یا کنتاکتور برای اتصال سیم ها، باسبار یا شینه فلزی جهت توزیع برق و ترمینال های اتصال سیم نیز از دیگر قطعاتی هستند که در تابلو برق حضور دارند. رله حفاظتی، صفحه اکریلیک، درب فلزی، راهنما و علائم ایمنی و تهویه و گرمایش داخل تابلو از جمله قطعاتی هستند که در این تابلوها مشاهده می شوند.

همچنین بخوانید

اجزای این تجهیزات برقی به این موارد محدود نمی شود. مدار شکن، منبع تغذیه، اتصالات، داکت کابل، دین و محفظه از دیگر قطعاتی هستند که در این تابلوها مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب عناصر استاندارد و با کیفیت و نصب درست آنها در کارکرد مطلوب تابلو از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می کنند برای بهبود عملکرد تابلو و سیستم برق رسانی ساختمان، بهترین اجزا و قطعات برای تابلو برق ساختمان خریداری شوند.

کارای اجزای به کار رفته در تابلو برق

همانطور که اشاره شد کلیه اجزای تابلو برق ساختمان دارای وظایفی هستند. شناخت این عناصر سازنده تابلو به تکنسین کمک می کند تا بهتر بتواند این قطعات را در جای خود پیدا کرده و آنها را بررسی نماید. مدار شکن موظف است جریان برق اضافه را تشخیص داده و در قطع یا وصل جریان برق دخالت داشته باشد. کاربرد مهم این قطعه پیشگیری از نوسانات جریان الکتریسیته و اتصال کوتاه است. این قطعه در سراسر تابلو برق می تواند نصب شود. فیوزها نیز برای محافظت از نوسانات جریان برق در سیستم به کار می روند. این قطعه می تواند از ورود برق اضافه به مدار جلوگیری نماید. هر زمان که برق در معرض نوسان قرار گیرد، فیوزها به صورت خودکار برای قطع جریان وارد عمل خواهند شد.

منبع تغذیه یکی دیگر از اجزای تابلو برق است. این قطعه به خوبی می تواند ولتاژ جریان متناوب را به جریان مستقیم بدل کند. ضمن اینکه منبع تغذیه قادر است ولتاژ را برای جریان ایمن و کنترل شده، کم نماید. توزیع توان نیز یک نوع قطعه است که در تابلو برق دیده می شود و از جنس آلومینیوم می باشد. این بلوک در قسمت فوقانی خود دارای سوراخ هایی است که جهت سیم های بزرگ و در بخش پایینی، دارای سوراخ های اتصال جهت سیم های کوچکتر می باشد. این قطعه می تواند جریان برق یک سیم بزرگ را جهت تقسیم ایمن و مطلوب ولتاژ به سیم های کوچکتر توزیع نماید. اتصالات نیز یکی از مهمترین قطعات شبکه بوده و در برقراری ارتباطات بین عناصر تابلو دخالت دارند.

بررسی ترمینال، رله و کنتاکتور در تابلو برق ساختمان

ترمینال، رله و کنتاکتور از دیگر اجزای این تابلوها می باشند. ترمینال یک نوع بلوک عایق شده و مدولار می باشد که قادر است دو یا چند سیم را به یکدیگر وصل نماید. همچنین ترمینال به خوبی بین اجزای داخلی و خارجی تابلو ارتباط برقرار می کند. در حقیقت بلوک ترمینال یک نوع ورودی جهت جریان برق است که از سیم های ورودی به بخش های گوناگون صفحه کنترل دسترسی دارد. ضمن اینکه به عنوان یک متصل کننده با دیگر بخش های داخلی نظیر رله ها و سوئیچ ها شناخته می شود. قابل ذکر است، این قطعه اتصال ایمن چند سیم را به خوبی تامین می کند. رله و کنتاکتور نیز به عنوان کلیدهای روشن/ خاموش برقی شناخته می شوند. این کلیدها به خوبی امور مکانیزه در تابلو را مدیریت می کنند. همچنین آنها بر مبنای فرامین پی ال سی منبع انرژی سیستم را قطع یا وصل می نمایند.

خوب است بدانید، رله و کنتاکتور اغلب وظایف همسانی در مدار به عهده می گیرند. با این همه مقیاس های آنها با هم متفاوت ارزیابی می شود. رله ها در واقع یک نوع سوئیچ های کوچکتری هستند که با گرفتن نشانه های الکتریکی از منبع خارجی، می توانند به خوبی مدارات را باز یا بسته نمایند. از جمله قسمت های کلیدی دستگاه های اتوماسیون صنعتی، عملکردهای سوئیچ کردن جریان کم برق می باشند. فن، چراغ ها و پمپ از جمله این قسمت های مهم بوده که نیازمند جریان کم برق هستند. کنتاکتور نیز همان کلید فرمان است که قادر است مدار را قطع یا وصل نماید. کنتاکتور قطعه ای است که بارهای ولتاژ بزرگ را جهت سیستم های جریان بالا را مدیریت می کند.

HMI چه جایگاهی در تابلو برق دارد؟

یکی دیگر از اجزای برق ساختمان اچ ام آی می باشد. این قطعه در حقیقت نوعی مانیتور پی ال سی است. این قطعه می تواند به خوبی اطلاعات را رصد کند. در حقیقت یک راه خوب و امن برای گردآوری گزارش ها، مشاهده داده های گردآوری شده به وسیله پی ال سی می باشد. محل قرار گیری این قطعه بر روی درب تابلو برق است.

جمع بندی

در این متن با اجزای سازنده تابلو برق ساختمان آشنا شدیم. تابلو برق ساختمان یکی از ارکان مهم در سیستم برق رسانی ساختمان می باشد که جریان برق را بین واحدهای مسکونی توزیع می کند. شناخت این اجزا باعث می شود تا تکنسین به راحتی بتواند هر یک از این قطعات را در جای خود پیدا کرده و عملکرد آنها را مورد بازبینی قرار دهد. رله، کنتاکتور، فیوزها و … از جمله قطعاتی هستند که در این متن مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا