انرژی

هند ال‌ان‌جی ارزان‌تر از قطر می‌گیرد

قطر توافق کرد در یک قرارداد بلندمدت با شرکت هندی پترونت ال‌ان‌جی، قیمت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این توافق در راستای تلاش‌های قطر برای جلب مشتری برای پروژه عظیم توسعه تولید، حاصل شده است. این کشور در حال توسعه ظرفیت سالانه مایع سازی گاز طبیعی از ۷۷ میلیون تن، به ۱۲۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ است.

همچنین بخوانید

در یکی از بزرگترین قراردادهای منعقد شده در بازار ال‌ان‌جی، شرکت پترونت روز سه شنبه، قرارداد خرید سالانه ۷.۵ میلیون تن ال‌ان‌جی از قطر از سال ۲۰۲۸ به مدت ۲۰ سال را تمدید کرد. قطر تاکنون خریدارانی برای نیمی از عرضه جدید خود پیدا کرده و نیاز دارد که خریداران دیگری برای قراردادهای خرید بلندمدت، دست و پا کند.

آکشای کومار سینگ، مدیرعامل پترونت ال‌ان‌جی در بیانیه‌ای اظهار کرد: توافق بلندمدت فعلی با شرکت «قطر انرژی»، ۳۵ درصد از کل واردات ال‌ان‌جی هند را تشکیل می‌دهد. طبق آمار شرکت مالی LSEG، هند در سال ۲۰۲۳، به میزان ۱۰.۶ میلیون تن ال‌ان‌جی از قطر وارد کرد که معادل نیمی از ۲۰.۸ میلیون تن واردات کل سال میلادی گذشته بود.

هند می‌خواهد سهم گاز طبیعی را در سبد انرژی خود از ۶.۲ درصدی فعلی، به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰، افزایش دهد.

قطر که سومین صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی در جهان است، قراردادهای بلندمدتی با شرکت‌هایی شامل شل، توتال انرژی، اِنی ایتالیا و سینوپک چین امضا کرده است. این صادرکننده بزرگ با افزایش رقابت آمریکا در بازار اروپا، تلاش می‌کند نقش بزرگتری در آسیا ایفا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، خریداران ال‌ان‌جی در هند، سرگرم مذاکره با تامین کنندگان از عمان و امارات عربی متحده بوده و خواستار قراردادهای بلندمدت به قیمت ارزان‌تر هستند. هند یکی از بازارهای ال‌ان‌جی است که رشد پرشتابی دارد و انتظار می‌رود تقاضای آن تا پایان دهه جاری، دو برابر شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا