ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

برنامه ریزی برای اتمام پروژه فیبرنوری در سه سال

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت: قصد داریم پروژه فیبرنوری که نیاز به یک دهه زمان دارد را در سه سال به اتمام برسانیم .

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز ۲۸ بهمن ماه مراسم طرح‌های شرکت مخابرات ایران با حضور مسئولان حوزه ارتباطی از جمله وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و معاونان وزیر ارتباطات برگزار شد.

همچنین بخوانید

مجید سلطانی _مدیرعامل شرکت مخابرات ایران_ در ابتدای این برنامه اظهار کرد: ایام مبعث و پیروزی شکوهمند جمهوری اسلامی ایران را تبریک می‌گویم و انشاالله ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

وی افزود: شرکت مخابرات ایران طی سال ‌ها افتخار خدمتگذاری به مردم را داشته و همیشه افت و خیزهایی را تجربه کرده که طبیعی است. بنابراین هیات مدیره حاضر اهداف راهبردی، سیاسی مخابرات با استفاده از مطالعاتی که در گذشته بود تدوین کردند که سه سال گذشته بر روی حرکت ما تاثیر گذار بود.

سلطانی در ادامه درباره سیاست های کلان این شرکت توضیح داد: ارتباط و مدیریت سازی شبکه تلفن ثابت ، تلاش در جهت افزایش دقت، شفافیت و صورت های مالی، ارتقا درآمدها در محصولات موجود و ورود به بازارهای جدید و سایر موارد بخشی از سیاست های کلان این شرکت است. علاوه بر موارد ذکر شده ما بعد از خصوصی سازی  پس از سال ۱۴۰۱ بیشترین درآمد عملیاتی را داشتیم.

وی در ادامه تشریح کرد: در حوزه تلفن ثابت ۳۷ میلیون پورت منصوبه تلفن ثابت و ۲۹ میلیون خط تلفن مشغول به کار داریم. در حوزه باند پهن ثابت ۱۰ میلیون پورت منصوبه باند پهن ثابت داریم. همچنین ما حدود ۱۱ هزار و ۴۳۱ مراکز تلفن ثابت داریم که در حال حاضر تعداد کل پروژه های آماده افتتاح در استانها ۵۵۹۴ است.

سلطانی در ادامه گفت: ما تا پایان سال ۱۴۰۲ بر اساس تعهد خود باید چهار میلیون پورت را فراهم کنیم که به صورت شبانه روزی همکاران من در تلاش هستند و قرار است تا نیمه اول سال ۱۴۰۳، ۶ میلیون و نیمه دوم ۸ میلیون پورت را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پایان گفت: کار خوبی که انجام داده‌ایم این است که با توجه به انتخابات پیش رو سعی کردیم خلاهایی که در نقاط بود را بر طرف کنیم که در این زمینه تفاهم نامه ای را با وزارت کشور در این زمینه امضا کردیم که به واسطه آن از مجموع فرمانداری‌ها اکنون ۹۹ درصد به فیبرنوری متصل شدند که ما ۶۱ فرمانداری را تحت پوشش قرار دادیم همچنین در حوزه بخشداری‌ها اکنون ۸۲ درصد بخشداری‌ها به فیبرنوری متصل شده‌ است.

تکالیفی برای هوش مصنوعی و دولت هوشمند

در ادامه این برنامه، عیسی زارع پور_ وزبر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ اظهار کرد: روزی ارتباطات برای کسب اطلاعات بود اما الان زندگی مردم به آن وابسته شده است به گونه ای که بسیاری از نیازهای مردم در سکوهای داخلی توسط جوانان ایرانی برطرف می شود.

وی افزود: در آینده با وجود فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی بسیاری از کارهای بشر به صورت برخط انجام شود در این شرایط ما نیازمند زیرساخت های پیشرفته ای هستیم. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده به گونه ای که در قانون بودجه ۱۴۰۱_۱۴۰۲ و سال آینده یک فصل مجزا به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته که سنگ بنای محصولات پنج سال آینده است.  در هر صورت زیرساخت های خوبی در نظر گرفته شده و مراتب تکالیفی به دستگاه ها از جمله وزارت ارتباطات محول شده است. به طور مثال وزارت ارتباطات مکلف شده سالانه ۵۰۰ هزار نیروی متخصص و ماهر را تربیت کند. همچنین درباره هوش مصنوعی و دولت هوشمند نیز تکالیفی مشخص شده که همه اینها باعث توسعه فناوری در زندگی مردم می‌شود.

در رتبه‌بندی‌ جهانی در اینترنت ثابت وضعیتمان خوب نیست

زارع پور گفت:  همه این اتفاقات نیازمند یک زیرساخت پرسرعت و با کیفیت است که در برنامه هفتم توسعه بندهای بسیار خوبی به آن اختصاص یافته است. یکی از آن بندها توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها است ، به گونه ای که تکلیف شده که تا پایان برنامه هفتم توسعه باید همه ساختمان‌ها در شهرها به فیبرنوری متصل شوند و درحال حاضر بیش از ۶ میلیون پوشش ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه تشریح کرد: در یک اقدام بسیار عملیاتی، در قانون ذکر کرده ایم که شهرداری‌ها در مدت ۱۴ روز مجوز حفاری صادر کنند تا پروژه فیبرنوری به سرعت پیش برود.  اکنون وضعیت رضایتبخشی نداریم و زیرساخت‌ها توسعه خوبی پیدا نکرده است و باید به این نکته توجه کنیم که در رتبه‌بندی‌های جهان در اینترنت ثابت در رده‌های پایین‌ قرار داریم که این شایسته مردم ما نیست. با توجه به اینکه ارتباطات ثابت وضعیت خوبی ندارد و بار ترافیک بر شبکه همراه زیاد شده است، راهبرد اساسی ما توسعه فیبر نوری لایه دسترسی برای منازل و کسب و کارها شد.

وی تاکید کرد: یک حرکت جهادی در کشور آغاز شده که شرکت مخابرات نیز از بازیگران اصلی آن است. با این حرکت جهادی امیدواریم بتوانیم ۲۰ میلیون پوشش را ایجاد کنیم. با توسعه فیبرنوری که با کمک همه اپراتورها انجام می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی بهبود پیدا کند.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اینکه قصد داریم پروژه فیبرنوری که نیاز به یک دهه زمان دارد را در سه سال به اتمام برسانیم، گفت: ۱۰ مجوز همگرای شبکه ثابت صادر شده و پروانه شرکت مخابرات نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات در این بخش نقش کلیدی دارد، افزود: یکی از آن‌ها ایجاد پوشش برای ۸.۵ میلیون خانوار است. دیگری بحث شبکه انتقال است.  از ابتدای دولت سیزدهم به شرکت مخابرات به عنوان سرمایه ارزشمند کشور نگاه و از آن حمایت شده است و حتی از آبروی دولت نیز برای حمایت از این شرکت مایه گذاشتیم. در سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات وزارت ارتباطات به این شرکت کمک کردیم که  اینها کمک‌هایی است که دولت از آبروی خودش صرف حمایت از مخابرات کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا