امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۵۶۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در مناطق شمال کشور

۵۶۸ هزار هکتار جنگلکاری در مناطق شمالی کشور تاکنون توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، داریوش بیات، مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی با بیان اینکه ۵۶۸ هزار هکتار جنگل کاری در مناطق شمالی کشور تاکنون توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گرفته است، گفت: ۲۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از این سطح جنگل کاری مربوط به پیش از انقلاب و باقی مربوط به بعد از انقلاب است.

وی افزود: جنگل‌ها کاربری‌ها و خدمات زیادی دارند. در مواقعی ۱۴۰ تا ۱۵۰ خدمت از جمله تولید چوب، ترسیب کربن، ذخیره آب و تولید اکسیژن برای جنگل‌ها تعریف می‌شود.

وی تعداد پارک‌های جنگلی در مناطق شمالی کشور را ۱۵۵ مورد با سطح ۵۳ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: پارک‌های جنگلی، کاربری تفریحی و تفرجی دارند.

بیات در مورد ذخیره گاه‌های مناطق شمالی کشور نیز ابراز کرد: ۷۵ ذخیره گاه از گونه‌های جنگلی در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به ۲۶ نهالستان منابع طبیعی در سطح ۷۵۰ هکتار در مناطق شمالی کشور گفت: در چند سال اخیر بسیاری از این نهالستان‌ها غیر فعال شدند و یکی از اقدامات ما تجهیز این نهالستان‌ها است.

مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی افزود: بخشی از اعتبار برای تجهیز این نهالستان‌ها از محل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور تأمین می‌شود.

وی از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان در سه هفته پیش از محل طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور خبر داد و تصریح کرد: برای طرح صیانت در سال جاری رقم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که در مرحله نخست، ۱۰ میلیارد تومان آن از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است.

بیات با بیان اینکه تمرکز ما بر روی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است، گفت: بر اساس این طرح در سال جاری باید ۲۱ میلیون اصله نهال تولید می‌کردیم و اکنون توانستیم ۲۹ میلیون اصله نهال تولید کنیم که ۸ میلیون اصله، مازاد بر سقف تعیین شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی می‌کنیم همین سقف تولید نهال را برای سال ۱۴۰۳ رعایت کنیم.

بیات جمع‌آوری بذر برای تولید نهال را از دیگر کارهای این دفتر دانست و اذعان کرد: در سال گذشته نزدیک به ۲۲.۵ تن بذر برای تولید نهال جمع‌آوری کردیم و امسال برای جمع‌آوری ۱۲ تن بذر برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم نهال مورد نیاز طرح کاشت یک میلیارد درخت را تأمین کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا