ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چند خانوار به فیبرنوری متصل شده‌اند؟

یکی از روش های دسترسی به اینترنت ثابت، فیبرنوری است و یکی از پروژه هایی که دو سال گذشته از سوی وزارت ارتباطات و دولت توجه شد، پروژه توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها بود که تا کنون در ۲۰۰ شهر انجام و در ۱۰۰ شهر  تکمیل شده است و اکنون بیش از شش میلیون نفر تحت پوشش این فناوری قرار گرفته اند.  

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوایل هفته دوم بهمن ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر کسب‌ و کارهای فعال در سکوهای داخلی تا ۳۰۰ میلیون تومان وام می‌گیرند آغاز شد. سازمان فناوری اطلاعات ایران براساس آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، به کسب و کارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور تسهیلات ارایه خواهد کرد.

همچنین بخوانید

مهدی مظفری- مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران-  در این زمینه اعلام کرد:سقف این تسهیلات برای کسب و کارهای  حقوقی، پنج میلیارد ریال، برای کسب و کارهای صنفی، سه میلیارد ریال و برای کسب و کارهای حقیقی، دو میلیارد ریال است که سود آن ۱۵.۳۳ درصد و باز پرداخت آن ۴۸ ماهه با شش ماه تنفس خواهد بود.

ترافیک داخل کشور از هفت ترابیت بر ثانیه عبور کرد از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم‌زمان با بازی ایران و ژاپن ترافیک داخل کشور رکورد جدید زد و از هفت ترابیت‌برثانیه عبور کرد.  

موضوعی که وزیر ارتباطات هم به آن اشاره کرد و گفت حداکثر ترافیک داخلی تجربه شده تا ابتدای دولت سیزدهم حدود ۲.۵ ترابیت بر ثانیه بود که الان تقریباً سه برابر شده است.

همچنین همزمان با شروع ایام الله دهه فجر برخی از دستاورها و مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، اعلام شده است. پیشرفت و توسعه ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات، آغاز طرح فیبرنوری و پوشش نزدیک به شش میلیون خانوار، افزایش ۱.۵ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال، افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی  کشور ، راه اندازی سرویس ویژه کودکان و نوجوانان و جابه‌جایی بیش از ۶۳۰ میلیون مرسوله پستی در کشور برخی از مهم ترین اقداماتی است که توسط وزارت ارتباطات طی دوسال گذشته انجام شده است.

از دیگر دستاوردهای این وزارت خانه در طی دوسال گذشته می توان به اتصال ۹۸درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد د؛ به عبارتی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم شناخته می‌شود؛ براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت ارتباطات تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاه‌های اجرایی به این پنجره متصل شده‌اند.  

همچنین کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در مصوبات جدیدی را تصویب کرد. براساس این مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد که سرویس استعلامی نشاندار برای بیماران سرطانی (سرطان های روده بزرگ و سرویکس) جهت تسهیل در غربالگری آنها ایجاد کرده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد؛ همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مامور شده تا سرویس استعلام مراکز درمانی با ورودی شماره پرونده را براساس درخواست سازمان تامین اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات مراکز درمانی ایجاد کند.

از زمانی که کاربر سعی می‌کند به اینترنت متصل شود تا زمانی که پاسخ را دریافت کند، مسیری طی خواهد شد و در هر کجای این مسیر، اگر اختلالی پیش بیاید بر روی ارتباطات به صورت کلی اثرمی‌گذارد. سرعت اینترنت بیشتر هنگام لذت بردن از پخش تلویزیون آنلاین، دانلود فایل‌های حجیم یا مرور شبکه‌های اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند.  

از مهم‌ترین برنامه وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت را پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌و کارها دانست که طبق برنامه‌ریزی انجام شده و قرار است تا پایان امسال، هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

حال به تازگی با افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در سه شهر میبد، بافق و حمیدیا استان یزد میزان پوشش از شش میلیون خانوار در سراسر کشور فراتر رفت. موضوعی که عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان یزد به آن اشاره کرد و گفت کاربران در قالب این سرویس به سرعت بیش از ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه یعنی حدود ۷۰ برابر سرعت فعلی دسترسی خواهند داشت.   

وی این فناوری را هدیه دولت سیزدهم در دهه فجر به مردم عزیز استان یزد و شهر میبد خواند و گفت: خوشبختانه درحال حاضر فیبر نوری مناطل و کسب و کارها در شهرهای میبد، حمیدیا و بافق به طور کامل راه‌اندازی شده و در شهر یزد نیز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع بین ۶۰ تا ۷۰ درصد استان تحت پوشش قرار دارند که امیدواریم ظرف سه ماه آینده حداکثر استان از این خدمات برخوردار شوند.

فعلا انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا