بورسبورس اوراق

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محرکی برای سهامداران و اعتباردهندگان

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و افزایش سرمایه از این محل سبب شفافیت صورت‌های مالی و بروز شدن ارزش دارایی شرکت‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید
تابلوی معاملات بورس تهران

سهیل اسماعیل‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با اشاره به سه مولفه مهم در بودجه ۱۴۰۳ گفت: کاهش مالیات تولید اولین مولفه مهمی است که باید مورد توجه تدوین‌گران بودجه قرار گیرد. چرا که کاهش مالیات تولید در بودجه می‌تواند هم محرک خوبی به لحاظ اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری باشد و هم بازار سهام را جذاب‌تر کند.

ثبات نرخ‌ها

وی، ثبات نرخ‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله نرخ بهره مالکانه، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع را مولفه دوم دانست و افزود: تردیدی نیست که تعیین فرمولی کارشناسی شده، بلندمدت و قابل اتکا منجر به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران خواهد شد. هم‌اکنون، مهمترین چالش بازار سرمایه، جلب اعتماد عمومی به این بازار است و ثبات تصمیمات تاثیرگذار بر این بازار در تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران موثر خواهد بود.

شفافیت

اسماعیل پور در ادامه با اشاره به الزامی شدن تجدید ارزیابی شرکت‌ها به عنوان سومین مولفه اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، نقدینگی را وارد شرکت نمی‌کند چرا که جذاب‌ترین فاکتور برای سرمایه‌گذاران، وضعیت عایدی و جریانات نقدی آتی شرکت‌ها است؛ اما تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و افزایش سرمایه از این محل سبب شفافیت صورت‌های مالی و بروز شدن ارزش دارایی شرکت‌ها خواهد شد.

وی با بیان این که این شفافیت علاوه بر سهامداران، برای ارائه صورت‌های مالی شفاف‌تر و واقعی‌تر به بانک‌ها و… در زمان تامین مالی شرکت‌ها نیز موثر خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به شرایط تورمی کشور، الزام ناشران به تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر سه سال یکبار اقدام بسیار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

تقویت اعتماد عمومی

مدیر تحلیل شرکت سبدگردان آرتان سهام در پایان عنوان کرد: اگرچه در چند سال اخیر فعالان بازار سرمایه در فصل تدوین لایحه بودجه نگرانی‌هایی داشته‌اند، اما بودجه، ریسکی برای بازار سرمایه نخواهد بود و در بلندمدت، این بازارهمواره به سمت ارزش واقعی خود حرکت می‌کند. هر چند بازار سرمایه در نیمه اول امسال مورد بی‌مهری قرار گرفت، اما با تقویت اعتماد عمومی انتظار می‌رود این بازار هم جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا