ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مروری بر مهم ترین پیشرفت های ارتباطی طی دوسال گذشته

راه اندازی صندوق های پستی هوشمند، اتصال ۶۰۰۰ روستای جدید به اینترنت پر سرعت، افزایش ۱۲۳ درصدی ظرفیت ترانزیت اینترنت از داخل کشور و حضور بیش از ۳۷ میلیون کاربر فعال در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برخی از مهم‌ترین اقداماتی است که وزارت ارتباطات از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با شروع ایام الله دهه فجر برخی از دستاورها و مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، اعلام شد.

همچنین بخوانید

یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیکی (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل‌پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت است که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می‌شود.

بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین‌ دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه‌ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه‌های مختلف در بستر سازمان‌های دولتی از طریق سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویس‌ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم کند، از جمله مهم ترین اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات است.

در این راستا یکی از اقداماتی که طی دوسال گذشته انجام شده افزایش تعداد سازمان های دولتی متصل به مرکزملی تبادل اطلاعات اشاره کرد به گونه ای که از ابتدای دولت تاکنون تعداد سازمان های دولتی متصل به این مرکز از ۲۷۷ دستگاه به ۴۲۵ دستگاه رسیده است.

افزایش تعداد شرکت های خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی پیام

 منطقه ویژه پیام، یک منطقه نسبتاً قدیمی است که سازمان آن بلوغ‌یافته است و کل مجوزهای صنعتی از جمله جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، گواهی تولید، پروانه احداث بنا، ارجاع ناظر، تأیید نقشه، صدور پایان‌کار و غیره توسط خود سازمان منطقه و داخل منطقه ویژه اقتصادی پیام برای شرکت‌ها صادر می‌شود. ایجاد گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در منطقه پیام یکی از مزیت‌های بزرگ آن به شمار می‌رود؛ چرا که این منطقه دارای فرودگاهی است.  

طبق آخرین آمار اعلام شده در حال حاضر ۳۲۰ شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر هستند که بیش از ۹۵ درصد آنها در دسته شرکت‌های تولیدی قرار می‌گیرند. که قابلیت پذیرش پروازهای بین‌المللی را دارد. در این راستا یکی از اقدامات انجام شده در این دولت افزایش تعداد شرکت های خصوصی مستقر در این منطقه است که عمده آنها در زمینه تولید گوشی تلفن همراه و تجهیزات شبکه ملی اطلاعات فعالیت می کنند از ابتدای کار دولت سیزدهم تاکنون  از ۱۰۴ شرکت به ۲۱۹ شرکن در بهمن ماه امسال رسیده است.  

راه اندازی صندوق های پستی هوشمند

یکی از اقدامات انجام شده طی دوسال گذشته را می توان راه اندازی صندوق های پستی هوشمند توسط وزارت ارتباطات و شرکت ملی پست دانست. سال‌های اخیر در کشورهای دیگر از جمله ایران موضوع هوشمندسازی صندوق‌ها که به صورت اشتراکی استفاده و سبب افزایش بهره‌وری می‌شوند، در حال رشد و تکثیر است. به لحاظ فناوری و ارتقای شبکه‌ای که مجموعه این صندوق‌ها را مدیریت کند، سرمایه‌گذاری برای تولید چنین صندوق‌هایی که قابلیت این منظور را داشتند پیش‌بینی شد.

صندوق‌های هوشمند بدون دخالت عامل انسانی کار خود را انجام می‌دهند درصورتی که به روش سنتی در فضاهای محصور و با مدیریت یک حوزه برای نظارت لازم خدمات خود را ارائه می‌دهند، بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و توزیع شبکه‌ای این صندوق‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است.

اتصال ۶۰۰۰ روستای جدید به اینترنت پر سرعت 

فضای مجازی امروزه نقش پررنگی در زندگی روزمره افراد پیدا کرده و بسیاری از مردم کسب و کار دیجیتالی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین همه ما یا مشتری این فضا هستیم یا فردی از خانواده ما ارائه دهنده خدمات در این فضاست. ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود و ارتباطات دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده و باید عدالت در این حوزه رقم بخورد.

یکی از طرح‌هایی که می‌تواند روند اتصال روستاها به اینترنت را تسریع کند، شبکه ملی اطلاعات است که یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه را می‌توان برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت نام برد. طبق اخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان  ۵۵۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و ۲۰۰۰ روستا نیز باقی مانده که تا پایان سال متصل می‌شوند. اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه ترین اطلاع رسانی خود اعلام کرده است از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶۰۰۰ روستای جدید به اینترنت پرسرعت و پایدار متصل شده اند.  

افزایش ۱۲۳ درصدی ظرفیت ترانزیت اینترنت از داخل کشور

در دو سال گذشته تلاش بسیاری برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه های مختلف انجام شده است. در واقع در چهار لایه دسترسی، تجمیع شبکه‌های استانی و شهری، شبکه مادر مخابراتی و دروازه‌های ورودی اینترنت به کشور اقدامات زیادی انجام شده است و در لایه ورودی اینترنت کشور در دو سال گذشته  سعی  شده منابع ورودی را تنوع و میزان اینترنت ورودی را بیش از دو برابر نیاز کشور تامین شود.  

طبق بررسی‌های انجام شده سطح ترافیک شبکه به‌صورت قابل قبولی افزایش پیدا کرده و میزان اشباع در آن به حداقل میزان خود نسبت به گذشته رسیده و پیشرفت در این زمینه همچنان ادامه دارد و برای اولین بار به ارزش ۷۰۰۰ میلیارد ریال که بزرگ‌ترین قرارداد بومی‌سازی شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات محسوب می‌شود، منعقد و قرار است با استفاده از تجهیزات بومی ۲۰ ترابیت بر ثانیه به ظرفیت شبکه انتقال کشور اضافه شود.  

بنابراین در جهت افزایش پیشرفت این طرح ایجاد قطب مرکز داده در کشور در دستور کار قرار گرفت، به گونه ای که ایجاد سه قطب مرکز داده در منطقه ویژه اقتصادی پیام پیش بینی شده است. طبق گفته مسئولان ۱۸ شرکت خصوصی برای ایجاد مرکز داده در منطقه درخواست داشته‌اند که با آنها موافقت شده و سه شرکت مرکز داده را فعال کرده و برنامه این است که به زودی ۱۰۰۰ رک در منطقه ویژه اقتصادی پیام روشن کنند. در همین راستا یکی از اقدامات وزارت ارتباطات طی دوسال گذشته می توان به افزایش ظزفیت ترانزین اینترنت از داخل شور از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تاکنون اشاره کرد.  

حضور بیش از ۳۷ میلیون کاربر فعال در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شده است.  

امسال تکلیفی که به صورت جدی دنبال می‌شود، ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاه‌ها به صورت تمام الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که براساس این تکلیف باید همه دستگاه‌ها تا پایان آبان‌ماه انجام می‌دادند و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاه‌های دیگر تمام الکترونیک انجام دهند. تکلیف سومی هم که ارائه شده این است سازمان‌ها ۲۰ درصد خدمات خود را به شکل کاملا هوشمند ارائه کنند، این تکالیف مهلت‌های قانونی است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ تدارک دیده شده تا دستگاه‌ها به سرانجام برسانند.  

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir متصل شده‌اند که به دنبال آن بیش از ۲۰۰۰ خدمت و ۴۰۰۰ مجوز در این پنجره با هدف از بین رفتن زمینه‌های فساد و امضای طلایی و تسهیل امور مردم ارائه شده است و تاکنون طبق اعلام وزارت ارتباطات ۳۷ میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حضور یافته اند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا