ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهشت جدید ماینرهای بیت‌کوین چینی

ماینرهای بیت‌کوین چینی که پس از اقدامات سرکوب گرانه پکن در دو سال قبل، از کشوری به کشور دیگر رفته اند، به شاخ آفریقا رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این استخراج کنندگان رمزارز پس از تحمل ناملایمات سیاسی و اقتصادی، اکنون جذب یکی از پاین ترین هزینه های برق در جهان و همچنین رفتار دولتی دوستانه شدند. اتیوپی با وجود ممنوعیت معاملات بیت‌کوین از سال ۲۰۲۲، اجازه داد بیت‌کوین در این کشور استخراج شود. این کشور آفریقایی طی یک دهه گذشته، روابطش را با چین تقویت کرده و شرکت‌های چینی متعدد، به ساخت سد ۴.۸ میلیارد دلاری کمک کردند که ماینرها قصد دارند برق مورد نیازشان را از طریق آن، تامین کنند.

همچنین بخوانید

اتیوپی به عنوان یک فرصت نادر برای همه شرکت‌هایی ظاهر شده که ارز دیجیتال اصلی را استخراج می‌کنند زیرا تغییرات اقلیمی و کمبود انرژی، باعث واکنش شدید علیه صنعت ۱۶ میلیارد دلاری در سال (با توجه قیمت فعلی بیت‌کوین) در نقاط دیگر شده است. اما این کشور آفریقایی، جذابیت خاصی برای شرکت‌های چینی دارد که زمانی بر استخراج بیت‌کوین تسلط داشتند، اما برای رقابت با رقبای بومی در تگزاس که قطب فعلی استخراج رمزارز است، به سختی تلاش می‌کنند.

با این حال، استخراج رمزارز برای شرکت‌ها و اتیوپی، یک ریسک پرخطر محسوب می شود. کشورهایی مانند قزاقستان و ایران در ابتدا استخراج بیت‌کوین را پذیرفتند، اما زمانی که مصرف بالای این صنعت مشکل ساز شد، فعالیت این صنعت را محدود کردند. برتری چین به عنوان مرکز استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱، زمانی که دولت این فعالیت را ممنوع کرد، ناگهان به پایان رسید و  دهها شرکت مجبور به خروج از چین شدند.

به گفته مدیران صنعت که مایل نبودند نامشان فاش شود، مقامات اتیوپی نسبت به جنجالی که با استخراج بیت‌کوین همراه است، محتاط هستند. حتی پس از راه اندازی شدن ظرفیت تولید جدید، تقریبا نیمی از جمعیت این کشور بدون دسترسی به برق زندگی می‌کنند و این موضوع، استخراج بیت‌کوین را به موضوع حساسی تبدیل می‌کند. در عین حال، این فعالیت، منبع بالقوه سودآور درآمدهای ارزی است.

طبق برآورد شرکت ارائه‌دهنده خدمات ماینینگ  لوکسور تکنولوژی، اتیوپی در حال حاضر به یکی از دریافت‌کنندگان بزرگ دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین تبدیل شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت انحصاری برق دولتی می گوید با ۲۱ ماینر بیت‌کوین قرارداد تامین برق منعقد کرده است و  همه آنها به جز دو شرکت، چینی هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا