اقتصاد کلان

کسری تجاری غیرمنتظره در اقتصاد کانادا

کانادا در ماه دسامبر با کسری تجاری غیرمنتظره مواجه شد زیرا خودروها و نفت خام بر صادرات تاثیر می‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داده‌ها نشان داد که کانادا در ماه دسامبر کسری تجاری غیرمنتظره ۳۱۲ میلیون دلار را به ثبت رساند زیرا صادرات با خودروها و نفت خام کاهش یافت در حالی که واردات به دلیل افزایش رکورد در کالاهای مصرفی افزایش یافت.

همچنین بخوانید

اداره آمار کانادا اعلام کرد که این اولین کسری تجاری ماهانه از ماه جولای است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز مازاد ۱.۱ میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بودند. مازاد ماه نوامبر از ۱.۵۷ میلیارد دلاری که در ابتدا گزارش شده بود به ۱.۰۶ میلیارد دلار کاهش یافت. مجموع صادرات در دسامبر ۱.۹ درصد کاهش یافت که دومین کاهش متوالی بود، در حالی که واردات ۰.۲ درصد افزایش یافت.  

دلار کانادا در ماه دسامبر ۲.۴ درصد در برابر همتای آمریکایی خود تقویت شد که بزرگترین رشد آن از ژوئن ۲۰۲۳ است که بر ارزش صادرات تأثیر می‌گذارد. بانک مرکزی کانادا ماه گذشته اعلام کرد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی قبل از تقویت تدریجی در اواسط سال ۲۰۲۴ ثابت باشد و در مقایسه با سال قبل ۰.۸ درصد افزایش یابد.

کاهش کل صادرات به دلیل کاهش ۸.۲ درصدی صادرات وسایل نقلیه موتوری و قطعات بوده است که بیش از یک پنجم به کل صادرات کانادا کمک می‌کند. بخشی از این کاهش به توقف تدریجی تولید برخی از مدل‌های خودرو در کانادا مربوط می‌شود که در آینده با خودروهای الکتریکی جایگزین خواهند شد. کاهش نزدیک به ۷ درصدی قیمت نفت خام نیز بر این کاهش افزوده است زیرا انرژی یک چهارم کل صادرات را شامل می‌شود. صادرات محصولات انرژی نیز ۳.۱ درصد کاهش یافت زیرا صادرات نفت خام ۴.۹ درصد کاهش یافت.

افزایش کل واردات، افزایش ۰.۲ درصدی در ماه دسامبر، به دلیل قوی‌ترین افزایش ماهانه در کالاهای مصرفی بود. محصولات دارویی بیشترین سهم را در تولید کالاهای مصرفی داشتند، اگرچه پوشاک، کفش و لوازم جانبی نیز افزایش یافت.

طبق گزارش رویترز، اداره آمار کانادا در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد کسری تجارت بین‌المللی این کشور در زمینه خدمات در دسامبر ۷۰۰ میلیون دلار در مقایسه با ۹۰۰ میلیون دلار در نوامبر بود. صادرات خدمات با ۱.۳ درصد افزایش به ۱۶.۹ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات خدمات با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷.۶ میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا