صنعت، معدن، تجارت

لوازم خانگی به راحتی قاچاق می‌شود/ آزادسازی واردات شعار است

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مسیر واردات غیررسمی لوازم خانگی باز است، گفت: اگر جلوی قاچاق لوازم خانگی گرفته شود ما با واردات رسمی مشکلی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امید فاضلی نیا دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران امروز در نشست خبری در مورد آزادسازی واردات لوازم خانگی اظهار کرد: وقتی در حوزه تصمیم‌گیری ثبات نباشد قطعاً کسی که بخواهد سرمایه گذاری کند احساس امنیت نمی‌کند. دولت حتماً باید تکلیف بخش خصوصی را مشخص کند که آیا هدفش آزادسازی واردات لوازم خانگی است یا خیر؟

وی افزود: البته دولت ارز ندارد و در حال حاضر میانگین زمان تخصیص ارز بالای ۸۰ روز است. فرایند واردات قطعات و مواد اولیه نیز حداقل ۴ ماه است. بنابراین آزادسازی واردات لوازم خانگی در حد شعار است اما همین اخبار هم در شرایط رکودی تورمی، فروش تولیدکنندگان را بیشتر دچار چالش می‌کند.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری نیز در این رابطه گفت: تا سال ۹۶ که واردات آزاد بود و تعرفه بالایی هم نداشت آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۵ حدود ۴۶۰۰ تلویزیون و سال ۹۶ هم ۵۶۰۰ تلویزیون وارد کشور شده بود که در همین سال‌ها ۲ میلیون دستگاه در داخل تولید شده بود.

وی افزود: اینکه گفته شود واردات آزاد شود جلوی قاچاق گرفته می‌شود آدرس غلط است چراکه طبق تجربه زمانی که واردات آزاد بود باز هم قاچاق داشتیم.

شهیدی تصریح کرد: وقتی مسیر واردات غیررسمی باز است و قاچاقچی راحت و با کمترین هزینه لوازم خانگی وارد کشور می‌کند چرا باید اقدام به واردات رسمی لوازم خانگی کند؟

این مقام صنفی ادامه داد: اگر واردات قاچاق نباشد و جلوی قاچاق گرفته شود ما با واردات رسمی مشکلی نداریم. مادامی که دلار ۳ هزار تومانی به قاچاق داده شود کسی نمی‌تواند با قاچاقچی مبارزه کند.

شهیدی گفت: در حال حاضر ظرفیت ۴ میلیون دستگاه تلویزیون در سال داریم ولی ۲ میلیون دستگاه تولید می‌کنیم زیرا قاچاق نیاز بازار را پاسخ می‌دهد و بازار را گرفته است.

تکمیل می‌شود…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا