امور زیربناییتعاون و اشتغال

کاهش فاصله نرخ بیکاری کل کشور و فارغ التحصیلان دغدغه دولت است

معاون اشتغال وزیر کار گفت: ۴۰ درصد بیکاران کشور در بین فارغ التحصیلان هستند که حل این معضل بزرگترین دغدغه دولت است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگاه روایت یک تجربه گفت: توجه به مساله مشاوره برای ایجاد اشتغال پایدار اهمیت زیادی دارد. ذکر این نکته مهم است که برای ایجاد اشتغال پایدار فقط تزریق تسهیلات و اعتبار نیست.

وی با بیان اینکه اشتغال فراتر از پرداخت تسهیلات است، افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل کشور در پاییز ۱۴۰۲، ۷.۶ درصد بوده که کمترین آمار بیکاری پس از انقلاب به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در دولت با وجود افزایش جمعیت، نرخ بیکاری در حال کاهش است. بنابراین از سال ۱۴۰۰ خالص اشتغال در هر فصول مثبت بوده است.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بخشی دیگر از آمار اشتغال گفت: نرخ کل بیکاری از ابتدا دولت از ۸.۹ به ۷.۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ اشتغال ناقص از ۱۰.۶ به ۸.۶ درصد و نرخ بیکاری در حوزه فارغ التحصیل ۱۱.۴ درصد به ثبت رسیده است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: فاصله نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نسبت به کل بیکاری کشور در ابتدا شروع دولت حدود ۶ درصد بوده که امروز به ۳.۵ درصد رسیده که تلاش این دولت رساندن این عدد به ۲ درصد تا پایان دولت است.

این مسؤول دولتی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در اقتصاد کلان ۴ متغیر مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از این متغیر نرخ بیکاری است. نرخ رشد، نرخ تورم و نرخ ارز از دیگر متغیرها در این بخش است.
کریمی بیرانوند با بیان اینکه نرخ بیکاری کار هیچ نهادی به تنهایی نیست، اظهار کرد: در زیست بوم اشتغال متغیرهای زیادی در نرخ بیکاری تأثیر دارد و تأکید داریم در نقطه مطلوب نیستیم اما شرایط رو به بهبود است.

وی تصریح کرد: اقتصاد از حالت شرطی و اتصال روانی به تحولات بیرونی خارج شده و فعالیت پر تحرک و اثر هم افزایی در ایجاد اشتغال به واسطه همسویی در دولت افزایش یافته است.

معاون حوزه اشتغال وزیر کار ادامه داد: ۴۰ درصد بیکاران کشور در بین فارغ التحصیلان بوده که بزرگترین دغدغه ما است و پیگیر موضوع هستیم.

کریمی بیرانوند در پایان گفت: مطلوب نرخ بیکاری بین ۳ تا ۴ درصد است که امیدواریم کشور به این نقطه مطلوب برسد و البته پایدار باقی بماند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا