صنعت، معدن، تجارت

احداث ۵ شهرک انرژی خورشیدی در حال اجراست

سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک گفت: ایجاد ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در ۶ استان تصویب شده است که ۵ مورد از آن در حال عملیاتی شدن است.

به گزارش آرمان اقتصادی، روح اله ابراهیمی در خصوص روند پیشرفت ساخت شهرک‌های خورشیدی، اظهار کرد: تاکنون ایجاد ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در ۶ استان قزوین، کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و فارس توسط معاون اول رئیس جمهور به این سازمان ابلاغ شده که ۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در استان‌های قزوین (شهرک صنعتی شال) و کرمان (شهرک‌های صنعتی بافت، راین، سیرجان و بردسیر) در حال عملیاتی شدن است.

وی اضافه کرد: شهرک صنعتی شال به عنوان اولین شهرک صنعتی به مساحت ۷۸۵ هکتار عملیاتی شده است که کل زمین قابل واگذاری حدود ۴۷۱ هکتار برآورد شده است و پیش بینی می‌شود در صورت بهره برداری کامل حدود ۲۲۰ مگاوات برق به شبکه سراسری برق تزریق شود.

سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص همکاری وزارت نیرو در این حوزه، ادامه داد: ساتبا به نمایندگی از وزارت نیرو متولی احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور است و تاکنون همکاری مناسبی با این سازمان در راستای عملیاتی شدن برنامه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی داشته است.

ابراهیمی بیان کرد: این شهرک‌ها در سفرهای استانی ریاست جمهوری مصوب و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شوند، پس از اخذ سند مالکیت از منابع طبیعی عملیات اجرایی شهرک توسط شرکت استانی از طریق واگذاری به پیمانکاران ذیصلاح صورت می‌پذیرد و پس از آن واگذاری زمین به سرمایه گذاران متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به سندهای مالکیت اخذ شده تاکنون، احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در ۲۱۷۸ هکتار اراضی صنعتی پیش بینی شده است که در صورت استقرار سرمایه گذاران نیروگاه‌های خورشیدی در اراضی فوق به میزان حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد.

سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص صادرات برق این نیروگاه‌ها نیز گفت: شبکه برق ایران از طریق خطوط انتقال و پست‌های برق به هم متصل هستند و در صورت تولید برق به میزان بیش از مصرف برق در کشور و در صورت اخذ موافقت با کشورهای همسایه امکان صادرات برق وجود دارد که بدین منظور باید وزارت نیرو مجوزهای لازم را صادر نماید.

بر اساس اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ابراهیمی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها از طریق پیمانکاران ذیصلاح آماده سازی اولیه و تأمین زیرساخت‌های لازم شهرک صنعتی جهت استقرار نیروگاه‌های خورشیدی را عملیاتی می‌کند و پس از آن با واگذاری حق انتفاع زمین به سرمایه گذاران احداث نیروگاه‌های خورشیدی اجرایی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا