اقتصاد کلان

الگوی توسعه اقتصادی چین تغییر کرده است؟

چین در حال بازسازی اقتصاد خود است و آن را از نظر فناوری پیشرفته‌تر خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، الکسی ماسلوف، شرق‌شناس و رئیس انستیتوی کشورهای آسیایی و آفریقایی در دانشگاه دولتی مسکو اظهار کرد: مقامات چینی در حال بازسازی اقتصاد کشور خود با تمرکز بر توسعه صنایع با فناوری پیشرفته و بهبود آموزش مردم هستند.

همچنین بخوانید

وی افزود: الگوی توسعه اقتصادی چین تغییر کرده است و این کشور از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بازسازی تدریجی این مدل را آغاز کرد و از وضعیت «کارخانه جهانی همه چیز» به «کارخانه فناوری» تبدیل شد.

ماسلوف گفت: با توسعه تولید محصولات با سرمایه و فناوری بالا شاهد ظهور شرکت‌هایی مانند هواوی، لنوو همچین زد تی ای هستیم.

به عقیده وی، تغییرات مداوم جهانی بر اقتصاد چین نشان‌دهنده رشد طبقه متوسط این کشور است.

کیفیت نیروی کار در چین نیز تغییر کرده است؛ نیروی کار اندیشمندتر شده و ظاهراً چین تصمیم گرفته است از این وضعیت (کاهش جمعیت) نه با تحریک افزایش جدید در نرخ زاد و ولد، بلکه با تمرکز بر کیفیت جمعیت خود خارج شود. به عبارت ساده، برای مدیریت شرکت‌های رباتیک بزرگی که در چین ایجاد می‌شوند، به افراد زیادی نیاز ندارید اما کسانی که در آنجا کار می‌کنند باید به خوبی آموزش ببینند.

ماسلوف معتقد است که جمعیت چین تا سال ۲۰۳۵ کاهش می‌یابد و از ۱.۴ میلیارد فعلی به کمی بیش از یک میلیارد نفر نزول می‌کند، با این حال، سطح رفاه و شهرنشینی همچنان در حال افزایش است.

این کارشناس گفت: «امروزه سطح شهرنشینی چین به ۶۵ درصد رسیده است، اگرچه در دوران دنگ شیائوپینگ (از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰) تنها ۲۰ درصد بود».

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا