انرژی

آغاز تولید گاز طبیعی قبرس تا ۲ سال آینده

قبرس می‌تواند تولید اولین گاز طبیعی خود را تا سال ۲۰۲۶ آغاز کند و قصد دارد در پروژه کابل برق پرقدرت که شرق مدیترانه را به قاره اروپا متصل می‌کند، مشارکت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، تولید گاز و اتصال به بازارهای برق در خارج از کشور، می‌تواند اوضاع را برای این جزیره و سایر کشورهای جنوب اروپا که در پی حمله روسیه به اوکراین، مایلند خود را از وابستگی به گاز مسکو رها کنند، تغییر دهد.

همچنین بخوانید

جورج پاپاناستاسیو وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی قبرس به رویترز گفت: قبرس اولین اکتشاف گازی فراساحلی خود را در سال ۲۰۱۱ گزارش کرد، اما یکی از اکتشافات جدیدتر در سال ۲۰۲۲ که با مشارکت شرکت اِنی ایتالیا و توتال انرژی فرانسه انجام شده است، احتمالا ابتدا توسعه خواهد یافت.

پاپاناستاسیو در این مصاحبه گفت: انتظار ما با توجه به برنامه توسعه و تولیدی که شرکت اِنی به زودی پیشنهاد خواهد کرد، سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷ است.

این پروژه که با نام کرونوس شناخته می‌شود، حدود ۲.۵ تریلیون فوت مکعب گاز دارد و هنگامی که به مرحله بهره برداری برسد، گاز استخراج شده احتمالا به تاسیسات «زهر» اِنی در مصر که در فاصله ۷۰ کیلومتری است، تحویل داده می شود.

پاپاناستاسیو که۴۰ سال سابقه در صنعت انرژی دارد، گفت: ما در آنجا کشفی داریم که می‌تواند به سرعت توسعه یابد.

از سال ۲۰۰۷، قبرس مجوزهای اکتشاف برای اکثر ۱۳ بلوک اکتشافی فراساحلی در اطراف جنوب این جزیره صادر کرده است. قبرس، گاز طبیعی را در پنج چاه در سه بلوک یافت که ۱۷ تا ۱۸ تریلیون متر مکعب تخمین زده می شود و بیش از مصرف سالانه اروپاست.

پاپاناستاسیو گفت: شرکت‌های انرژی برای بهره برداری از یک یا دو بلوک بدون مجوز، ابراز علاقه کرده‌اند و بحث‌ها در حال انجام است.

اکتشاف گازی بالقوه دیگر شامل آفرودیت است که حدود ۳.۵ تریلیون فوت مکعب گاز دارد. توسعه این میدان پس از این که کنسرسیومی به ریاست شرکت شورون، در سال میلادی گذشته، یک طرح تغییر یافته را ارائه کرد، متوقف شد. مقامات قبرس منتظرند طرح بهینه سازی از سوی این شرکت‌ها تا پایان مارس ارائه شود.

بر اساس گزارش رویترز، پاپاناستاسیو گفت: ما کاملا روشن کرده‌ایم که نمی‌خواهیم از اصول توافقنامه ۲۰۱۹ که یک واحد تولیدی شناور است، خارج شویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا