انرژی

آهنگ رشد تقاضا برای نفت آهسته می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ضمن بازنگری در پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، اعلام کرد روند رشد تقاضا، سرعت خود را از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی کرده است تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰، به اوج خود خواهد رسید، زیرا جهان به سمت انرژی پاکتر می رود. در مقابل، اوپک انتظار دارد مصرف نفت در دو دهه آینده، همچنان رو به افزایش باشد.

همچنین بخوانید

گزارش‌های ماهانه این دو پیش‌بینی کننده در هفته جاری، برآوردهای کاملا متفاوت آنها از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را برجسته کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، به میزان ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز رشد کند که اندکی کمتر از برآورد ماه گذشته است. اوپک روز سه شنبه، پیش‌بینی خوش بینانه خود از رشد تقاضا به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز را تغییر نداد.

از نظر آژانس بین‌المللی انرژی، کندی رشد تقاضا در سال میلادی جاری (حدود نیمی از رشد سال ۲۰۲۳)، با کندی رشد مصرف چین مرتبط است. آژانس بین‌المللی انرژی، پیش از این، رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ را ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: مرحله رشد گسترده پساکرونایی در تقاضای جهانی برای نفت، تا حد زیادی تکمیل شده است.

بهای معاملات نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر تحولات دریای سرخ، حدود ۶ درصد افزایش یافته است و اختلال تولید نفت آمریکا در ژانویه به همراه دور جدید محدودیت عرضه اوپک پلاس، بر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه افزود. با این حال، با توجه به این که نرخ‌های بهره در اقتصادهای بزرگ همچنان برای مقابله با تورم چسبنده، بالا مانده، روند رشد قیمتها محدود شده است. قیمت نفت روز پنجشنبه پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، نزول کرد و قیمت نفت برنت ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۸۱ دلار در هر بشکه رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود از رشد عرضه در سال ۲۰۲۴ را از برآورد قبلی ۱.۵ میلیون بشکه در روز، به ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

این آژانس به عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس اشاره کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اکنون انتظار دارد میزان عرضه، به رکورد ۱۰۳.۸ میلیون بشکه در روز برسد که تقریبا به طور کامل توسط تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس از جمله آمریکا برزیل و گویان هدایت می‌شود.

با توجه به چشم انداز رشد قوی عرضه خارج از گروه اوپک پلاس، آژانس بین‌المللی انرژی، رشد اندک ذخایر نفت در سه ماهه اول را پیش‌بینی کرده و افزود: اگر کاهش داوطلبانه اضافی در سه ماهه دوم ادامه پیدا نکند، تولید اوپک پلاس ممکن است بالاتر از تقاضا شود.

اوپک پلاس اکنون کاهش داوطلبانه جدید به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را برای سه ماهه اول، اجرا کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد پس از اعتراض‌هایی که باعث  تعطیلی تولید لیبی شد و تشدید کاهش تولید برخی از اعضای اوپک پلاس، تولید نفت ۲۲ کشور عضو اوپک پلاس در ژانویه، ۳۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۴۱.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت اوپک پلاس به ‌علاوه ذخایر نفت در سه ماهه اول، به ۴۱.۲ میلیون بشکه در روز می رسد که کمتر از تولید ژانویه است اما در سه ماهه دوم، به ۴۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا