انرژی

دبی ورودی «الغدیر» پنج برابر شد/حجم ذخیره همچنان پایین است

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه گفت: با وجود پنج برابر شدن میزان دبی ورودی به سدالغدیر ساوه اما تاثیر چندانی در افزایش میزان حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نداشته است.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون ۸۳ میلیمتر در این شهرستان باران باریده است که ۳۳ میلیمتر آن مربوط به بارش روزهای گذشته است.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به کاهش پنج درصدی میزان بارندگی پائیز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: میزان بارش‌های صورت گرفته در سال آبی جاری نسبت به بلندمدت نیز با کاهش ۳۳ درصد مواجه است.

امیرحسینی در ادامه گفت: در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه ۶ متر مکعب بر ثانیه است که نسبت به قبل از بارندگی‌های اخیر، افزایش پنج برابری داشته است. در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد افزون بر ۲۱ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: از آنجا که حوضه آبی سد الغدیر ساوه وسیع است لذا پیش‌بینی می‌شود که با گذشت حداقل ۱۰ روز پس از وقوع بارش‌ها این سد آبگیری ناشی از بارش‌های اخیر را آغاز کند و میزان دبی ورودی آب تا حدودی افزایش یابد.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا