ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

حمایت جدی دولت از پیام‌رسان‌های داخلی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در این دولت برای اینکه بتوان از پیام‌رسان‌های داخلی در سطح ملی استفاده کرد، به صورت جدی حمایت‌هایی از آنها انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران – امروز با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره حمایت‌های انجام شده از پیام‌رسان‌های داخلی و وضعیت آنها اظهار کرد: پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت‌هایی هستند که برای برطرف کردن نیازهای مردم، اطلاع‌رسانی، تبادل اطلاعات و موارد دیگر ایجاد شده‌اند.

وی افزود: این موضوع در گذشته هم وجود داشته اما در این دولت برای اینکه بتوان از پیام‌رسان‌ها در سطح ملی استفاده کرد، به صورت جدی حمایت‌هایی از آنها انجام شده است. البته این حمایت‌ها به معنی دخالت در کار پیام‌رسان‌ها نیست اما در حوزه‌های زیرساختی، وزارت ارتباطات  انواع و اقسام حمایت‌های لازم برای تبیین زیرساخت‌های ابری را انجام داده است. بنابراین اینگونه خدمات به سفارش وزارت ارتباطات و از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

خوانساری گفت: به صورت کلی در حال حاضر برخی از پیام‌رسان‌ها از این ظرفیت استفاده می‌کنند و برخی دیگر در حال راه اندازی، تست و  استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده هستند.

او درباره اختلال‌هایی که بعضا در پیام رسان‌های داخلی رخ می‌دهد،‌ تاکید کرد: مسائلی که گاهی در حوزه‌های فنی پیش می‌آید، تنها منحصر به ایران نیست. در پیام‌رسان‌های بزرگ‌تری که در دنیا وجود دارند هم ممکن است اختلال‌های فنی مانند قطع سرویس رخ دهد. هر چند ما به شدت از دوستان درحال پیگیری هستیم که برای رعایت و حفظ حقوق کاربران اختلال‌ها را به حداقل برسانند و هرگونه حمایت زیرساختی و فنی مورد نیاز را فراهم کردیم و در صورتی که تمایل دارند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا سرویس یکپارچه ارائه دهند؛ چون کاربران به آنها اعتماد و اطمینان کرده‌اند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه درباره مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای تکرار نشدن اختلال در پیام‌رسان‌های داخلی تصریح کرد: شاید مهم‌ترین مسئله این است که ما شبیه اپراتورهای مخابراتی مجوز مشخصی از سوی دولت داریم و مجوز پایش پیام‌رسان‌ها هم تبیین شده و مرکز ملی فضای مجازی باید تصمیم بگیرد که این مجوز سریع‌تر صادر شود؛ در آن مجوز حق و حقوق مردم و جریمه‌ها درباره نحوه ارایه خدمات را در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین درباره تعطیلی مراکز داده‌های غیرقانونی توضیح داد: دیتاسنترهای موجود باید ثبتی را داشته باشند مبنی بر اینکه آنها را رتبه‌بندی کند و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود چون آنها ظرفیت‌های  کشور و داده‌های مردم و کسب و کارها را در خود ذخیره می‌کنند. بنابراین هم باید  از صحت، دقت و پایداری سرویس و خدمات و هم از ظرفیت‌های فیزیکی موجود در آنجا مطمئن شویم. سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی این موضوع آنها را مورد ارزیابی و  رتبه‌بندی قرار می‌دهد و به آنهایی که نتوانند کیفیت و رتبه لازم را کسب کنند، زمان داده می‌شود و در نهایت  طبق قوانین با آن‌ها برخورد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نخستین نمایشگاه رسانه‌ها در دولت سیزدهم با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» امروز آغاز به کار کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا