انرژی

انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی/ این طرح اثرات زیست محیطی ندارد

مدیر پروژه آب شیرین‌ کن بندرعباس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۵ درصد پروژه در بخش زیرساخت برای تولید یک میلیون متر مکعب آب شیرین در روز، محقق شده، گفت: انتقال صنایع بالا دست معدنی به نزدیکی دریا امکان‌پذیر نیست، اما برخی از صنایع پایین دست در حال انتقال هستند و در رابطه به انتقادات زیست محیطی هم بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۶ تا حالا، طرح آب شیرین کن هیچ آثاری روی کلونی جانداران زنده نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نصرت خوش‌نیاز در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه آب شیرین کن بندر عباس، با اشاره به آغاز این پروژه از سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: با خط انتقال اول ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در سال و با خط انتقال دوم که از سال آینده اجرا خواهد شد، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین با محوریت تامین آب صنایع و شرب به فلات مرکزی منتقل می‌شود.

همچنین بخوانید

در مجموع به گفته وی فاز یک سایت آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس در ۱۵۵ هکتار در سال ۱۳۹۹ با تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز به بهره برداری رسید. اما قرار است تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ و در فاز دوم به ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برسد.

خوش‌نیاز با بیان اینکه با طرح توسعه فاز دوم ۳۰۰ هزار مترمکعب دیگر به پروژه افزوده خواهد شد، گفت: در اصل پروژه آب شیرین کن بندرعباس برای تامین آب شرب و صنایع فلات مرکزی، شامل هرمزگان، یزد و کرمان راه‌ اندازی شده است. با بررسی‌های صورت گرفته از سوی یک شرکت اتریشی این منطقه بهترین نقطه خلیج فارس برای آبگیری و ایجاد واحدهای نمک زدایی است.

مدیر پروژه آب شیرین‌ کن بندرعباس با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح تاکنون اثرات منفی زیست محیطی در پی نداشته، تصریح کرد: برای اثبات ادعای زیست محیطی، باید به این نکته اشاره کنم که مجوز و قرارداد این پروژه با محیط زیست مشروط به نداشتن اثرات زیست محیطی بوده و همچنان این قرارداد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر کار دریایی برای انتقال یک میلیون متر مکعب آب شیرین در حال انجام است، اظهار کرد: از سال  ۱۳۹۹ تاکنون ۲۰۰ هزار مترمکعب آب نمک‌ زدایی شده و به اردکان یزد و معدن چادرملو منتقل شده است. همچنین در حال حاضر وظیفه تامین ۴۰ هزار متر مکعب آب شرب استان هرمزگان را برعهده داریم که ۲۶ هزار متر مکعب آن مربوط به بندر خمیر و شهر رضوان است.

به گفته مدیر پروژه آب شیرین‌ کن بندرعباس، تاکنون بیش از ۹۵ درصد پروژه در بخش زیرساخت برای تولید یک میلیون متر مکعب آب شیرین در روز، محقق شده است. همچنین برای تولید هر متر مکب آب، ۳.۵ کیلووات برق مصرف می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انتقال صنایع بالا دست معدنی به نزدیکی دریا امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در اصل انتقال ماده معدنی به کنار خلیج فارس نشدنی است، اما برخی از صنایع پایین دست در حال انتقال هستند. در رابطه با انتقادات زیست محیطی هم بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۶ تا حالا، طرح آب شیرین کن هیچ آثاری روی کلونی جانداران زنده نداشته و می‌توانیم مدارک آن را منتشر کنیم.

هوشمند، مدیر بهره‌برداری پروژه آب شیرین کن بندرعباس نیز در مورد وضعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحث شیرین سازی آب، گفت: امارات متحده عربی روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب و بیشتر از عربستان، آب را شیرین می کند. بعد از آن عربستان با پنج میلیون متر مکعب، قطر با ۲.۵ میلیون متر مکعب، کویت با ۱.۸ میلیون متر مکعب و بحرین با ۶۰۰ هزار مترمکعب در حال فعالیت در این حوزه هستند.

وی افزود: با طرح‌های توسعه‌ای که در حال انجام است امیدواریم در سال ۲۰۲۴ بالاتر از بحرین باشیم، اما فعلا ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز آب شیرین می‌کنیم و نمی‌توانیم به جایگاه امارات، قطر، عربستان و کویت برسیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا