اقتصاد کلان

سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی در اپراتور هوش مصنوعی

رییس صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این صندوق در اپراتور هوش مصنوعی در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی غضنفری امروز (دوشنبه) در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن تشریح رویکردهای سالانه صندوق توسعه ملی اظهار کرد: ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان در اپراتور هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

وی با اشاره به تجربیات جهانی بر ورود صندوق توسعه ملی بر حوزه فناوری، گفت: این سرمایه‌گذاری با همکاری معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری صورت می گیرد و در همین زمینه هم جلساتی با وزارت اقتصاد داشته ایم.

غضنفری با اشاره به نقش صندوق توسعه ملی در بازار ارزی بیان کرد: صحبت‌های من شامل سه بخش می‌شود؛ جریان نقدی صندوق در ۱۰ سال گذشته، ایده‌ها و طرح‌ها برای حوزه نفت و فناوری‌های نوپدید که صندوق‌های جهانی این روزها خیلی سراغش رفتند و مصرف ارز و ارزآوری آنها هم بالاست.

تراکنش ۳۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طول سال 

وی با اشاره به منابع و مصارف صندوق توسعه ملی طی ۱۲ سال گذشته بیان کرد: جمع کلی ورودی‌های ما ۱۶۰ میلیارد دلار و جمع کلی خروجی‌ها از صندوق از سال ۱۳۸۹ معادل ۱۳۲ میلیارد دلار بوده است. مجموع رفت و برگشتی‌های صندوق ۳۰۰ میلیارد دلار تراکنش است که حدود ۳۰ میلیارد دلار تراکنش‌های سالانه می‌شود و تاثیر زیادی بر بازار ارز دارد؛ از این رو صندوق باید سیاست‌های خود را با بانک مرکزی هماهنگ کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به حضور صندوق توسعه ملی و برنامه‌ریزی برای بالادست نفت، بیان کرد: دولت با ما همکاری دارد که بدهی‌های ما از میادین نفتی از روش سرمایه‌گذاری به صندوق برگردد. مجلس با ماده ۳ برنامه هفتم به صندوق اجازه داده به‌ عنوان نهاد مالی ظاهر شود و امیدواریم عده‌ای با این موضوع مخالفت نکنند، زیرا در این حرکت علم نیست؛ اینکه یک نهاد مالی بگوید می‌خواهد منابعش را به سمتی ببرد که جریان ارز به سمت کشور افزایش پیدا کند، مخالفت با آن از سر علم نیست.

می‌توانیم بدون بنگاه‌داری یک میلیون بشکه به تولید نفت اضافه کنیم

غضنفری با بیان اینکه دنبال این هستیم که برای این نسل و نسل بعد ثروت‌آفرینی کنیم، افزود: می‌توانیم بدون بنگاه‌داری یک میلیون بشکه نفت در روز به تولید فعلی اضافه کنیم که برای این کار در مجموع در پنج سال باید ۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنیم و نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار در دو سال اول باید سرمایه گذاری شود. در پایان پنج سال، ۵۱ میلیارد دلار جریان نقدی رفت و برگشتی خواهیم داشت.

وی با اشاره به فناوری‌های نوپدید بیان کرد: همانند صندوق توسعه ملی در ایران، صندوق‌های ثروت در جهان وجود دارد که به دلیل پتانسیل بالا و بازگشت مناسب سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی کرده‌اند. صندوق‌های ثروت در جهان منابع خود را از املاک و مستغلات به سمت فناوری برده‌اند؛ برای مثال صندوق ثروت نروژ ۱۳۸ میلیارد دلار در حوزه فناوری و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. صندوق توسعه ملی کشور ما هم نباید از این روند جا بماند. البته تاکید می‌کنم که بنا نداریم بنگاه‌داری کنیم و به‌عنوان نهاد ملی باقی می‌مانیم.

اختصاص ۶۰ تا ۷۰ درصد سبد تامین مالی صندوق به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به حوزه‌های هدف تامین مالی طرح‌ها توسط صندوق توسعه ملی (ISP) گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از سبد تامین مالی به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، ۲۰ درصد به حوزه معدن شامل زنجیره‌های معدنی و فلزات اساسی و ۱۰ تا ۲۰ درصد به حوزه‌های دیگر از جمله صنایع صادرات‌محور و صنایع با تکنولوژی بالا اختصاص می‌یابد. 

غضنفری بیان کرد: در این سال‌ها، ۱۴۰۱ شروع سرمایه‌گذاری صندوق، ۱۴۰۲ ورود صندوق به حوزه بالادست نفت بوده و ۱۴۰۳ شروع سرمایه‌گذاری صندوق در حوزه فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی خواهد بود. آقای دهقانی فیروزآبادی در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به ما گفتند مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری ‌پنج هزار میلیارد تومان است؛ ما هم وعده دادیم ۲.۵ هزار میلیارد تومان در اپراتور هوش مصنوعی کشور سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در واقع در جلسه‌ای که با آقایان خاندوزی و سبحانیان داشتیم، ۲.۵ هزار میلیارد تومان بخشش مالیاتی برای ما در نظر گرفتند که ما هم آن را اپراتور هوش مصنوعی اختصاص دادیم.

وی خاطرنشان کرد: اثر صندوق توسعه ملی بر تراکنش‌های ارزی کشور این است که ۴۰ درصد از تولید حاصل از نفت وگاز به صندوق توسعه ملی برمی‌گردد و به پروژه‌های توسعه‌ای کشور اختصاص می‌یابد. بازگشت منابع تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری صندوق در ‌پروژه‌های توسعه‌ای، سرمایه‌گذاری در میادین جدید و مشترک نفت و گاز کشور در پنج سال آتی، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی از دیگر برنامه‌های صندوق است که در نهایت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی منجر خواهد شد.

انتهای ‌پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا