امور زیربناییتعاون و اشتغال

طرح «رویداد ملی مدار» آغاز شد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: طرح رویداد ملی مدار در راستای حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش بنیان، اشتغال زا و روستایی است که کار خود را امروز آغاز کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست خبری آغاز به کار طرح «رویداد ملی مدار» برگزار شد. سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: طرح رویداد ملی مدار در راستای حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش بنیان، اشتغال‌ زا و روستایی است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توجه به اقتصاد روستاها بوده که کلیدی‌ترین دلیل مهاجرت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۴ درصد از مساله مهاجرت به عوامل اقتصادی بر می‌گردد. عامل «آموزش» و مسائل «اقلیمی و طبیعی» از دیگر دلایل مهاجرت افراد از روستاها به شهرها و حاشیه شهرها است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه موضوع اقتصاد روستا موضوع کلان بوده که در دولت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف دیده شده در موضوع اقتصاد روستا تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه تولید است. به عنوان مثال، در بخش برق رسانی، آب رسانی و گازکشی آمار خوبی کشور کسب کرده است اما مثلاً در فعال سازی معادن، آبخیزداری و آبخوان داری با وجود تاکید، به لحاظ زیرساختی دچار چالش هستیم.

مدنی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی سیاست‌های اشتباه یادآور شد: طرح هادی برای ساماندهی وضعیت روستاها غالباً ضد اقتصاد بوده است یا سیاست‌هایی که در بخش خرید محصولات کشاورزی دنبال می‌شود و نحوه برخورد با دامدار خرد و… غیر سودده بوده و بهره‌وری را کاهش داده است.

وی ادامه داد: تبدیل روستاهای بالای ۵ هزار جمعیت که بعداً به ۳ هزار نفر هم رسید به شهر از دیگر سیاست‌های نادرستی بود که افراد عوارض شهری می‌پرداختند اما خدمات شهری دریافت نمی‌کردند.

مدنی تصریح کرد: ما سالانه عدد قابل توجهی برای اشتغالزایی هزینه می‌شود چقدر این هزینه کردها هدفمند جلو می‌رود؟ ما در طرح رویداد ملی مدار به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم و برای این امر ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع در دل روستاها جریان پیدا می‌کند.

وی گفت: ۵ هزار طرح در رویداد ملی مدار جمع‌آوری شده که ۲ هزار طرح تأیید اولیه را دریافت کرده‌اند. برای این بخش نیز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار با سود حدود ۶ درصد تخصیص داده شده که سرمایه‌ها هدفمند هزینه شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به آغاز طرح از امروز تاکید کرد: طرح‌هایی در رویداد ملی مدار حمایت می‌شود که اقتصادی باشد و مثلاً در کشت بهره‌وری را افزایش دهد. در حال حاضر چهره روستاها رو به پیری رفته و باید با حمایت از اشتغال جوانان و تحصیل کرده‌ها چهره روستاها جوان‌تر شود.

مدنی افزود: هدف گذاری ایجاد ۶ منظومه گلخانه‌ای با نگاه صادراتی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان کمک زیادی به کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس می‌کند. در حوزه فناوری، ۴۰ مساله اولویت دار از نگاه روستاییان شناسایی شده که از جمله برنامه‌هایی است که در طرح رویداد ملی مدار دنبال خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا