بورسبورس اوراق

رشدی ۶ درصدی ارزش بازار فرابورس در ۱۱ ماه

بررسی عملکرد ۱۱ ماهه سال جاری نشان می‌دهد طی این مدت ارزش بازار فرابورس با رشدی ۶ درصدی همراه شده و به عدد ۲.۴ میلیون میلیارد تومان رسیده است.

شاخص سبز

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از فرابورس، بررسی عملکرد ۱۱ ماهه فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت ارزش بازار فرابورس با رشدی ۶ درصدی همراه شده و به عدد ۲.۴ میلیون میلیارد تومان رسیده است.

همچنین شاخص کل فرابورس در این مدت بازدهی نزدیک به ۲ درصدی را ثبت کرده و در پایان بهمن‌ماه در عدد ۲۴ هزار و ۸۳۷ قرارگرفته است.

طی ۱۱ ماهه سال جاری حجم و ارزش معاملات فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۳ و ۶۰ درصد بیشتر شده است.

همچنین در حجم و ارزش معاملات بازارهای فرابورس هم شاهد جهش‌های چشمگیری طی ۱۱ ماهه امسال بودیم. علاوه بر رشد ۶۶ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و ۹۶ درصدی ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس، بازارهای جدیدتر نیز عملکردهای خوبی را به ثبت رساندند.

رونق معاملات در بازار مشتقه طی سال جاری باعث شد تا این بازار با رشد ۳۰۰ درصدی ارزش معاملات همراه شود. همچنین ارزش معاملات بازار نوآفرین هم در این مدت ۱۴۲ درصد افزایش را ثبت کرده است.

بررسی ابزارهای بازار ابزارهای نوین مالی هم نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه امسال ارزش معاملات اوراق بدهی ۵۸ درصد، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ۱۳۲ درصد و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۳۵ درصد رشد داشتند.

روند معاملات بازارهای سهامی

بررسی روند معاملات بازارهای سهامی نشان می‌دهد در ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از ۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. در این میان ۶ صنعت بیش از ۵۲ درصد ارزش معاملات خرد را از آن خود کردند.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران طی ۲۱ روز کاری در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، در بازارهای هشتگانه فرابورس بیش از ۱۴۹ میلیارد و ۲۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر ۱.۹ میلیون میلیارد تومان در ۹.۷ میلیون تعداد معاملاتی، دادوستد شد.

بررسی روند معاملات طی ماه گذشته در مقایسه با بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در این مدت ارزش معاملات ۴۴ درصد رشد را ثبت کرده است، همچنین حجم معاملات ۳ درصد بالا رفته و تعداد معاملات هم رشدی ۴۸ درصدی داشته است.

میانگین روزانه حجم و ارزش معاملات ماه گذشته نشان می‌دهد که طی هر روز بیش از ۷ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر ۹۱ هزار میلیارد تومان دادوستد شده است.

رتبه‌بندی بازارهای سهامی

عملکرد یک‌ماهه بازارهای فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت در میان ۵ بازار سهامی، بازار مشتقه و توافقی بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار دوم بوده است. در این بازار طی مدت مورد بررسی ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دادوستد انجام‌شده که رشدی ۴۲ درصدی نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته داشته است.

پس از آن بازار اول با معاملاتی ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. رتبه سوم هم متعلق به بازار پایه با معاملاتی به ارزش ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

طی بهمن‌ماه به‌طور میانگین روزانه ۳.۳ میلیارد برگه سهم به ارزش حدود ۲ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرارگرفته است.

معرفی صنایع پیشرو

بررسی روند معاملات بازارهای سهامی نشان می‌دهد در ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از ۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. در این میان ۶ صنعت بیش از ۵۲ درصد ارزش معاملات خرد را از آن خود کردند.

صنایع پیشرو معاملات خرد سهام طی ماه گذشته گروه‌های انبوه‌سازی، سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و زراعت و خدمات وابسته بودند.

رشد ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز طی بهمن‌ماه ارزش معاملاتی ۱.۸ میلیون میلیارد تومانی ثبت‌شده که نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته، ۴۶ درصد بیشتر است.

در معاملات ماهی که گذشت ابزارهای متنوع بازار ابزارهای نوین مالی رشد حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.

به‌این‌ترتیب که ارزش معاملات اوراق بدهی ۴۸ درصد نسبت به بهمن ۱۴۰۱، افزایش‌یافته است.

همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۸ درصد بیشتر شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا