اقتصاد کلان

رکود اقتصادی ۲۰ درصدی رژیم صهیونیستی

بر اساس آمارها، جنگ جاری غزه باعث شده است که اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۹.۴ درصد کاهش یابد که این رقم منتشرشده تقریبا دو برابر انتظار بازار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اداره آمار رژیم صهیونیستی اعلام کرد که انقباض اقتصاد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به‌طور مستقیم تحت تاثیر وقوع جنگ در هفتم اکتبر قرار گرفت.

ارقام اولیه منتشرشده توسط این مرکز حاکی از این است که تولید ناخالص داخلی سالانه، ۱۹.۴ درصد در سه ماه پایانی سال گذشته کاهش یافته است.

این کاهش به دلیل کاهش ۲۶.۹ درصدی مصرف خصوصی بوده است زیرا اعتماد در بحبوحه جنگ غزه و کاهش هزینه‌های خانوارها به شدت کاهش یافته است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۳.۱ درصد، در سه ماهه دوم ۲.۸ درصد و در سه ماهه سوم ۲.۷ درصد اعلام شده است.

طبق اعلام اکونومی، جنگ بر بخش‌های مختلف اقتصادی رژیم صهیونیستی تاثیر گذاشته است؛ شاخص هزینه‌های شخصی که جزء حیاتی رشد است، ۲۶.۹ درصد در حالی که صادرات ۱۸.۳ درصد کاهش یافت و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و عمدتا ساختمان‌های مسکونی، ۶۷.۸ درصد نزول کرد. در مقابل، مخارج دولت که عمدتا به سمت تلاش‌های جنگی هدایت می‌شود، ۸۸.۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته سازمان ملل، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه را در میان کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو به آوارگی داخلی سوق داده و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است.

به نقل از آناتولی، رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم است و حکمی در ماه ژانویه به تل آویو دستور داد تا اقدامات نسل‌کشی را متوقف و اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه اتخاذ کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا