امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا/آلمان مهم‌ترین مشتری پسته

ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۳ بود و آلمان مهم‌ترین مشتری پسته ایران است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) از صادرات ۹۲ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱۱ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

عمده صادرات پسته ایران به اروپا در قابل مغز پسته بوده است. ایران در سال میلادی گذشته ۶۵ میلیون یورو مغز پسته و ۲۷ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده است. صادرات مغز پسته ایران تنها ۴ درصد کاهش داشته؛ اما صادرات پسته با پوست با کاهش ۳۷ درصدی مواجه شده است.

آلمان مهم‌ترین مشتری پسته ایران در اروپا طی سال ۲۰۲۳ بوده است. ۴۹ میلیون یورو از پسته صادراتی ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ به مقصد آلمان بوده است. ایتالیا با ۷ میلیون یورو و اسپانیا با ۵ میلیون یورو نیز از جمله خریداران پسته ایران در اروپا بوده‌اند.

بر اساس این گزارش ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. آمریکا با صادرات ۶۴۰ میلیون یورویی بزرگ‌ترین صادرکننده پسته به اروپا بوده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا در این سال نیز کاهش ۱۵ درصدی داشته است. آمریکا در سال قبل ۷۵۶ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

ترکیه با صادرات ۵۱ میلیون یورویی نیز سومین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. صادرات پسته ترکیه به اروپا در این سال ۲۸ درصد کاهش داشته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا