ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

سرعت کند توسعه IOT به دلیل عدم اجرای مصوبه سال ۹۸/توسعه۸ فناوری نوظهور در دستور کار معاونت علمی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ارتباطات G5 و G6 و ارتباطات کوانتومی را از فناوری‌های نوظهوری دانست که توسعه آن در کشور در دستور کار این ستاد قرار دارد و گفت: یکی از دلایل سرعت کند توسعه IOT در کشور به دلیل عدم اجرای مصوبه سال ۹۸ بوده است.

مهدی کرباسی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران در نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از فناوری‌های نوظهوری که ما در ستاد اتصال‌پذیری مد نظر قرار دادیم، ارتباطات “G5” و “G6” است و بعد از آن “توسعه فناوری‌های IOT” یا اینترنت اشیاء است که این حوزه با ارتباطات G5 و G6 در ارتباط است.

همچنین بخوانید

وی “توسعه ارتباطات کوانتومی” و “Cyber security” (امنیت سایبری) را از دیگر فناوری‌های نوظهوری دانست که در دستور کار ستاد اتصال‌پذیری است و یادآور شد: “ارتباطات ماهواره‌ای” و “استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مرتبط با تلکام” و “خودروهای متصل” از دیگر محورهای کاری این ستاد به شمار می‌رود.

کرباسی در خصوص چالش‌های توسعه اینترنت اشیاء برای توسعه در کشور، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه چندین مشکل داریم که یکی از آنها موضوع رگولاتوری است. متاسفانه تنظیم‌گری در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

دبیر ستاد اتصال‌پذیری معاونت علمی خاطر نشان کرد: در این راستا ما یک سند تقسیم کار ملی در حوزه اینترنت اشیاء مصوب شورای عالی فضای مجازی داریم که در سال ۹۸ به تصویب رسید. این سند قرار بوده است که ۶ ماه پس از تایید اجرایی شود، ولی بسیاری از دستگاه‌ها ماموریت‌های خود را در ارتباط با این سند اجرایی نکرده‌اند که در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم و این پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

کرباسی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های این حوزه موضوع توجیه اقتصادی این حوزه است. بنا به دلایلی چون حامل‌های انرژی بعضا برای برخی از صنایع شاید هوشمندسازی برای آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد، ولی خوشبختانه با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی، یکی از برنامه‌های مهمی که داریم، صنایع را ترغیب کنیم تا صنایع از اعتبار مالیاتی خود در زمینه هوشمندسازی سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در این زمینه با اپراتورها و صنایع در حال مذاکره هستیم، ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

دبیر ستاد اتصال‌پذیری معاونت علمی در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه هوش مصنوعی نیز با این چالش‌ها مواجه است، گفت: ما با ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی همکاری داریم و یکی از مسائل این حوزه زیر ساخت‌های پردازش سریع است که با تشکیل کارگروه هماهنگی هوش مصنوعی توسط معاونت علمی، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس این تصمیم‌گیری‌ها از بازیگران این صنعت دعوت می‌شود تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، ضمن آنکه موضوع اپراتوری هوش مصنوعی نیز مطرح است و امیدوارم به‌زودی شاهد توسعه زیر ساخت‌های پردازش سریع و هوش مصنوعی در کشور باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا