اقتصاد کلان

از نظر ژنتیک کشور را خودکفا کردیم/ در تولید نهاده‌ها باید خودکفا شویم

رئیس سازمان اقتصادی کوثر گفت: از نظر ژنتیک کشور را خودکفا کردیم اما کشور در حوزه تامین نهاده ها و خوراک دام به آن طرف وابسته است و واردات انجام می شود.

ناصر فخاری با حضور در غرفه ایسنا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌ها درباره مهم‌ترین اقدامات این سازمان در زمینه خود کفایی اظهار کرد: در حوزه امنیت غذایی ما به چند بخش وابسته ایم یکی از آن واردات سطح ژنتیکی مرغ است. 

همچنین بخوانید

وی افزود: امروز هیچ نیازی به واردات جوجه های سطوح بالای ژنتیکی نداریم و انتظار داریم نوسانات قیمت مرغ که برای مردم آزار دهنده است تا حد زیادی مدیریت شود. همچنین باقی مانده های نهاده است که دستگاه‌هایی اعم از بخش خصوصی و دولتی با هم همت کنند تامین نهاده را در داخل کشور انجام دهند ولو کشت فراسرزمینی که تولید گوشت در کشور است خودکفا شود. 

فخاری در ادامه تشریح کرد: ما از نظر ژنتیک کشور را خودکفا کردیم اما کشور در حوزه تامین نهاده ها و خوراک دام به آن طرف وابسته است و واردات انجام می شود. سازمان اقتصادی کوثر هم تولید جوجه را در کشور خودکفا کرده است. هفت کشور در دنیا بودند که امروز هشتمین کشور جمهوری اسلامی ایران است. همچنین در حوزه ماشین های جوجه کشی به دلیل تحریم این انگیزه ایجاد شد که خودکفا شدیم. بقیه حوزه های ما مربوط به تامین نیازهای معیشتی جامعه ایثارگری است. 

رئیس سازمان اقتصادی کوثر تاکید کرد: به عبارتی این تکلیف را برای خودمان داریم که به کل کشور کمک کنیم که خودکفایی بوده است. اما در بقیه خودکفایی‌ها و کارهای اقتصادی باید بتواند به معیشت جامعه ایثارگری کمک کند. ما در تلاشیم سهام شرکت هایمان را تا حد زیادی به نام جامعه ایثارگری منتقل کنیم. 

وی درباره پروژه تولید مرغ آرین و آخرین وضعیت آن اظهار کرد: در حوزه تولید مرغ در کشور بعد از تحریم سوله ای داشتیم به نام آرین که قدمت ۴۰ ساله در کشور دارد و در شروع تحریم آرین و سازمان اقتصادی کوثر کمک کرد نیاز به واردات را مرتفع کرد. اما به دلیل استقبال کمی که  بخش خصوصی از  مرغ آرین داشت ما بنا داشتیم سویه بهتر ورود کنیم به نام آمین که در طراز بهترین سویه های دنیا قرار دارد. درحال حاضر مرغ آمین و آرین در داخل سازمان اقتصادی کوثر درحال تولید است که با توجه به سلیقه مصرف کننده استفاده می شود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا