انرژی

نرخ ابرنفتکش‌ها به بالاترین رکورد ۳ ماهه رسید

نرخ کشتی‌های بسیار بزرگ حمل نفت (VLCC) در پی تحولات دریای سرخ، به بالاترین رکورد ۳ ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، نرخ کشتی‌های VLCC  برای حمل نفت از خاورمیانه به چین به دلیل افزایش هزینه‌های بیمه در بحبوحه وضعیت امنیتی دریای سرخ، به ۶۶ هزار و ۶۰۰ دلار در روز رسیده که بالاترین میزان در سه ماه گذشته است.

همچنین بخوانید

شرکت فراهم کننده اطلاعات بازار «فریت ویو» با اشاره به داده‌های کلارکسون اعلام کرد نرخ کشتی‌های VLCC در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته، به طور متوسط، ۲۱ هزار دلار بود. در سه ماهه سوم سال گذشته، نرخ روزانه، ۸۷۰۰ دلار بود.

بانک امریکا اعلام کرده است انتظار دارد برای مارس، نرخ روزانه این کشتی‌ها که قادر به حمل حدود دو میلیون بشکه نفت هستند، بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار باشد و قیمت‌ها در سه ماهه دوم، به حدود ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار دلار کاهش پیدا کند. آخرین باری که هزینه حمل نفت تا این حد افزایش داشت، در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی خاورمیانه و تحریم‌های آمریکا علیه یک شرکت کشتیرانی چینی بود که باعث شد نرخ روزانه کشتی‌های VLCC، از ۲۵ هزار دلار، به مدت ۶ ماه، به بیش از ۱۵۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

از نیمه اول دسامبر، تعداد نفتکش‌هایی که از دریای سرخ عبور کردند، به میزان حداکثر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حالی که قیمت نفت تاکنون به حملات به کشتی‌های مرتبط با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، واکنشی نشان نداده است، بیمه‌گران با افزایش نرخ روزانه در بهترین سناریو یا اعمال استثنا از هر گونه ادعای ریسک جنگ برای کشتی‌هایی که از این مسیر عبور می‌کنند، واکنش نشان داده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا