بورسبورس اوراق

کاهش ریسک‌های مالی با ورود شرکت‌های خرده فروش برق به معاملات برق تجدیدپذیر

یک کارشناس اقتصاد انرژی ورود شرکت‌های خرده فروش برق به معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی و تشویق آنها برای ورود به این بازار را مثبت ارزیابی کرد.

حقی فام

محمود رضا حقی فام، در رابطه با ورود شرکت‌های خرده فروش برق به معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: در حال حاضر خریداران انرژی‌های تجدیدپذیر در تالار سبز مربوط به کارخانه‌های بزرگ همچون فولادی و غیره است، اما اگر روزی ادارات مجبور شوند که ۱۰ درصد انرژی خود را از تجدیدپذیرها دریافت کنند، به طور مسلم، شهری چون تهران که هزاران اداره دارد، زمان مناسبی برای ورود شرکت‌های خرده فروش برق به معاملات برق تجدیدپذیر است.

وی افزود: شرکت‌های خرده فروشی مذکور می‌توانند میزان برق خریداری شده خود را در زمان‌های تعیین شده در سامانه معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه به مصرف‌کنندگان طرف قرارداد خود تخصیص دهند. اما اگر درخواست کنندگان انرژی در حد کارخانه‌های بزرگ باشند، معمولا دیگر نیازی نیست کارها از طریق خرده‌فروشان انجام شود.

پوشش ریسک نوسانات مصرف

حقی فام عنوان کرد: اگر تعداد خریداران در تالار مربوط به تجدیدپذیرها زیاد باشد و تقاضاهای ریزی درخواست دهند، ورود خرده‌فروشان برق به معاملات بسیار مفید است. به طور کلی در هر نوع بازاری اگر تعداد عرضه‌کنندگان و دریافت کننده آن کالا افزایش پیدا کند، قیمت‌ها به سمت قیمت‌های تعادلی سوق و میل پیدا کرده و طبیعتا بازار بهتری را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس اقتصاد انرژی اظهار داشت: ورود شرکت‌های خرده فروش برق به معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی و تشویق آنها برای ورود به این بازار بسیار مثبت ارزیابی می‌شود، زیرا از یک سو این شرکت‌ها می‌توانند با تجمیع نیاز مصرف مشترکان برق نسبت به پوشش ریسک نوسانات مصرف اقدام کرده و از سوی دیگر نسبت به کشف قیمت رقابتی در بازار کمک کنند.

حق فام خاطرنشان کرد: زمانی این اتفاق به درستی پیش خواهد رفت که دریافت کننده‌های انرژی مربوط به تجدیدپذیرها زیاد شود. لذا برای کاهش ریسک‌های مالی بهتر است خرده فروشان وارد معاملات برق تجدیدپذیر شوند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا