انرژی

خرید نفت روسیه توسط چین افزایش یافت

پالایشگاه‌ها در چین که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است، در بحبوحه احتیاط خریداران هندی در برابر تحریم‌های آمریکا، حجم بیشتری از گرید نفتی سوکول روسیه را خریداری کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت تحلیل داده کپلر اعلام کرد پالایشگاه‌های چینی از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون، به طور میانگین، ۱۶۸ هزار بشکه در روز نفت سوکول را خریداری کردند که سه برابر حجم خریداری شده در ژانویه و بسیار بالاتر از واردات ۵۳ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ بود. در این بین، واردات نفت سوکول به هند، پس از توقف در ماه‌های دسامبر و ژانویه، از ابتدای فوریه تاکنون، ۱۱۹ هزار بشکه در روز بود که کمتر از ۱۴۰ هزار بشکه در سال گذشته بود.

همچنین بخوانید

چین و هند، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه مسکو، به عنوان بزرگترین خریداران گریدهای نفتی روسیه از جمله اسپو و سوکول ظاهر شدند. در ابتدا، خریداران غربی در مواجهه با تدابیر تلافی‌جویانه کشورهای غربی، از دریافت محموله‌های نفت روسیه خودداری کردند اما از اواخر سال ۲۰۲۳، پالایشگاه‌های هندی هم با مشکلاتی از جمله مسائل مربوط به پرداخت و اختلاف درباره تخفیف قیمت فروش، مواجه شده اند.

به گفته معامله‌گران، پالایشگاه‌های چینی، محموله‌های نفت سوکول را با تخفیف حدود ۵۰ سنت در هر بشکه نسبت به بهای نفت برنت برای تحویل در فوریه خریداری کردند. این گرید نفتی که معمولا مورد تقاضای این پالایشگاه‌ها نبوده، با توجه به تخفیفش در مقایسه با نفت اسپو که گزینه محبوب‌تری است، تا اندازه‌ای علاقه به خرید ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت سوکول در حال حاضر در سواحل مالزی و کره جنوبی در انتظار تحویل به مشتری هستند که منعکس کننده اختلال در واردات نفت روسیه به هند است. این کشتی‌ها، علامت چندانی از حرکت را نشان نمی‌دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا