امور زیربناییتعاون و اشتغال

جزییات بیکاری دانشگاهیان/ جذب فارغ التحصیلان بیکار اجباری می شود

معاون وزیر کار با بیان اینکه آیین نامه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان فروردین ماه ابلاغ می شود، گفت: امیدواریم سال آینده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به تک رقمی یا حدود ۱۰ درصد برسانیم.

همچنین بخوانید

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با مهر در مورد وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار کرد: همواره فاصله نرخ بیکاری فارغ التحصیلان تا نرخ بیکاری کل تقریباً ۵ تا ۶ درصد بوده هم اکنون فاصله این دو نرخ به ۳.۵ درصد رسیده و در حال کمتر شدن نیز است. بر این اساس هم اکنون نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۱.۴ درصد رسیده که بیانگر افزایش امید بین دانشگاهیان برای یافتن شغل است.

وی به نرخ بیکاری بین مقاطع تحصیلی اشاره کرد و گفت: گزارش مرکز آمار ایران بیانگر آن است که نرخ بیکاری مقطع کاردانی ۱۰ درصد، مقطع کارشناسی ۱۵.۲ درصد، کارشناسی ارشد ۹.۷ و مقطع دکتری ۳ درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی مقطع دکتری بیش از ۷۰ درصد است. بنابراین برخلاف تصور که می‌گویند هر چه مدرک بالاتر رود شخص بیکارتر می‌شود درست نیست. شخصی که مدرک تحصیلی خوبی دارد زودتر جذب بازار کار می‌شود.

کریمی بیرانوند ادامه داد: بنابراین عمده چالش ما در بخش بیکاری فارغ التحصیلان مربوط به مقطع لیسانس می‌شود که یک بخشی از این بیکاری بابت مهارت است که این قشر بیکارتر از باقی مقاطع هستند زیرا در دانشگاه‌های ما مهارت آموزی نداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قدرت ضمانت دهی ۲۶ صندوق پژوهش و فناوری به میزان ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. مخاطبان این صندوق هم عمده شرکت‌های استارتاپی مقاطع لیسانس و فوق لیسانس هستند. همچنین طرح‌های کارورزی، حق بیمه کارفرمایی داریم که سال آینده منابع تقویت می‌شود.

معاون وزیر کار با اشاره به تمرکز وزارت کار بر اشتغال زایی قشر تحصیل کرده، افزود: جنبش بورس تحصیلی بخش خصوصی در کشور در حال توسعه است؛ یعنی بخش خصوصی در دفترچه کنکور کارجو را در همان مقطع لیسانس بورس می‌کند. همچنین بسیاری از سرفصل‌های نامربوط رشته‌های تحصیلی از دانشگاه‌ها حذف شده است. مراکز جوار دانشگاهی و فنی حرفه‌ای در داخل دانشگاه‌ها نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

کریمی بیرانوند همچنین اظهار کرد: استانداران را برای اولین بار اجبار کردیم که بخشی از تعهدات اشتغال زایی را به قشر تحصیل کرده اختصاص دهند؛ یعنی اگر استانی می‌خواهد ۳۰ هزار نفر را جذب کند باید ۱۰ هزار نفر از این افراد فارغ التحصیل باشند. این آئین نامه فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ابلاغ می‌شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس امیدواریم سال آینده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به تک رقمی یا حدود ۱۰ درصد برسانیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا