انرژی

برق به ۴۳۰ روستا رسید

طی دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۰ روستا، سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۷ روستا و در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۳ روستا (در مجموع ۴۳۰ روستای جدید) از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ظرفیت منصوبه تولید نیروگاه‌های کشور اکنون ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات بوده که بیش از ۷۷۴۵ مگاوات آن در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است. این میزان تولید شامل ۵۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۳۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت یا ارتقای راندمان نیروگاه‌های گذشته، ۲۰۳ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده است که در نقاط مختلف کشور نصب هستند.

همچنین بخوانید

آنطور که دولت وعده داده وزارت نیرو تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار سکنه دائم و روستاهای زیر شبکه (هم‌جوار شبکه) و زیر ۱۰ خانوار دارای کد آبادی و دارای مجوز از مراجع زمین و مسکن را از محل عوارض برق و بدون دریافت هزینه از روستاییان برق‌رسانی می‌کند.

اما تعداد روستاهای برق‌دار شده تا دهه فجر سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۸ هزار و ۷۶۹ روستا بوده که ۸۳ روستا از این تعداد در سال جاری برق‌دار شده است. با توجه به فرسودگی شبکه‌های برق در روستاها و فرمایش مقام معظم رهبری برای توجه به فرسودگی تاسیسات، هر ساله بیش از ۸۵ درصد اعتبارات برق روستایی به بهسازی شبکه برق روستاها اختصاص می‌یابد؛ به طوری که در سه سال گذشته شبکه برق تعداد ۱۵ هزار و ۵۶۱ روستا بهسازی شده و در قالب آن ضمن رفع فرسودگی‌های تاسیسات برق در روستاها، پایه‌های برق از معابر جابه‌جا شده، روشنایی جدید در معابر روستاها نصب و ولتاژ شبکه‌های برق روستایی تقویت شده است.

علاوه‌ بر این شبکه برق برای تامین برق مشترکان جدید در روستاها توسعه یافته است. هدف‌گذاری بهسازی شبکه‌های برق روستایی در پایان دولت سیزدهم برای بهسازی ۷۰درصد از روستاهای فرسوده است. یکی از برنامه‌ها برای تامین برق پایدار و مطمئن و رفع افت ولتاژ در شبکه توزیع برق روستاها، توسعه و تقویت شبکه برق بالادستی در سطح فوق توزیع و انتقال برق است که هر ساله اعتباراتی به شرکت‌های برق منطقه‌ای به این منظور اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین تامین برق عشایر از طریق سامانه‌های قابل حمل برق خورشیدی از دیگر برنامه‌های برق روستایی است، به طوری که از ۲۱ هزار خانوار عشایری که تامین برق شده‌اند، برای تعداد ۱۸ هزار خانوار عشایر در این دولت اقدام شده است و هر ساله تامین برق ۱۰ هزار خانوار در برنامه قرار دارد.

اما عملکرد طرح برق روستایی کشور صرفا به برق رسانی به روستاهای فاقد برق محدود نمی‌شود و سالانه اقدامات متعددی در زمینه جا به جایی و مقاوم سازی پایه‌های معابر روستایی، اصلاح و احداث روشنایی معابر عمومی، تقویت شبکه و رفع ضعف ولتاژ مشترکان، اصلاح فرسودگی شبکه، تامین برق متقاضیان جدید و بهسازی شبکه فوق توزیع مناطق روستایی به مرحله اجرا در می‌آید.

در حال حاضر ٩٩.٨ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت برق برخوردارند و این میزان در مقایسه با متوسط جهانی (٨٢ درصد) از رشد بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا