بورسبورس اوراق

تداوم تبعات "خصوصی‌نسازی" سرخابی‌ها/ کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر هشدار داد


با گذشت دو سال از فروش سهام سرخابی‌ها، مشکلات این دو باشگاه نه تنها کم نشده است، بلکه افزون هم شده و تبعات “خصوصی‌نسازی” سرخابی‌ها کماکان باقی است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسفند سال ۱۴۰۰بود که حسین قربانزاده رئیس وقت سازمان خصوصی سازی جزئیات ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه را تشریح کرد و گفت: بعد از حذف این دو باشگاه از AFC، مسیر خصوصی‌سازی سرخابی‌ها سرعت گرفت. در این راستا تصمیم به واگذاری سهام آنها گرفتیم.

قربان‌زاده همچنین در آن روزها به حل بسیار آسان و سریع بخش قابل توجهی از مشکلات این باشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان داد که تا امروز کسی به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات این دو باشگاه نبوده است. به عنوان نمونه مالیات قابل بخشش این باشگاه‌ها است که پیش از این انجام نشده بود. درمان درد مشکلات این باشگاه‌ها شفافیت و انضباط مالی است که با ورود به بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد. واقعیت این است که ما با سرعت از سوءمدیریت سال‌های گذشته فرار می‌کنیم. ما از کتمان و پنهان کاری و عدم شفافیت این باشگاه‌ها فرار می‌کنیم.

مصطفی آجرلو، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال هم در آن مقطع با تاکید بر اینکه این اتفاق بزرگ، باعث شفاف سازی و شروع یک فوتبال تمیز و پاک است، گفت: استقلال یک ثروت ملی است و حفظ این ثروت ملی مهم است.باشگاه استقلال با بیش از ۳۵ میلیون هوادار ثروتمندترین بنگاه اقتصادی کشور خواهد بود و سهامداران این باشگاه شرکای خوبی خواهند بود. ضمن این که ورود باشگاه‌های ورزشی به بازار سرمایه نقطه عطفی برای اقتصاد این صنعت  بوده و کافی است هواداران استقلال به شرکای اقتصادی اعتماد کنند. در آینده نزدیک این دو باشگاه اقتصاد کشور را مبهوت خواهند کرد.

رضا درویش که کماکان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس است، هم گفت: پرسپولیس ثروت زیاد و طرفداران چند ده میلیونی دارد که هنوز نتوانسته از ظرفیت‌هایش استفاده کند، قطعا بنگاه اقتصادی با این حجم بزرگ طرفدار و هوادار می‌تواند با قیمت‌هایی استثنایی در بازار سرمایه مورد استقبال قرار بگیرند.

و بدین ترتیب سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اسفندماه سال ۱۴۰۰ وارد بازار پایه فرابورس شد تا همه این مشکلات در کنار ایرادات AFC رفع شود.

حالا دو سال از اتفاق می‌گذرد و نه تنها این مشکلات رفع نشده است، بلکه سهام دو باشگاه سرخابی‌ از زمان عرضه کاهش چشمگیری پیدا کرده، سهامداران متضرر شده‌اند و ایرادات AFC هم کماکان پابرجا است.

طرفداران فوتبال به خاطر دارند که یکی از مشکلاتی که باعث حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا شد بحث مالکیت مشترک بود. هر چند که این باشگاه طلبکار داخلی و خارجی هم داشت اما به هر حال مسئله مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال که تاکنون حل نشده اصلی‌ترین موضوع برای حذف استقلال بود.

دو سال قبل هم، پرسپولیس و استقلال هر دو با هم از آسیا حذف شدند و فصل گذشته هم استقلال برای دومین دوره پیاپی نتوانست مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

امسال هم کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر به ایران هشدار داده که تا ۱۱ فروردین باید مدارک نمایندگان فوتبال کشورمان برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا کامل باشد.

با توجه به زمان اندک باقیمانده تا پایان سال بنظر می‌رسد امسال هم سرخابی‌ها رنگ جام باشگاه‌‌های آسیا را به خود نبینند.

با این تفاوت که از وعده‌های خوشرنگ زمان فروش سهام استقلال و پرسپولیس هم خبر نیست. حسین قربانزده و مصطفی آجرلو از خصوصی‌سازی و استقلال رفته‌اند و تبعات “خصوصی‌نسازی” سرخابی‌ها کماکان باقی است!

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا