ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تلاش زاکربرگ برای شانه خالی کردن از مسئولیت در شکایت‌های اینستاگرامی

مارک زاکربرگ تلاش می‌کند از هرگونه مسئولیت شخصی در ده‌ها پرونده قضایی که شرکت متا پلتفرم ‌و سایر شرکت‌های شبکه اجتماعی را به اعتیاد کودکان به محصولاتشان متهم می‌کنند، مبرا شود.

به گزارش آرمان اقتصادی،  مدیرعامل متا در جلسه روز جمعه در دادگاه فدرال کالیفرنیا، پرونده خود را مطرح کرد، اما قاضی بلافاصله تصمیمی نگرفت. اگر حکمی به نفع زاکربرگ صادر شود، او را به عنوان یک متهم شخصی دراقامه دعاوی علیه متا، مبرا می کند.

مسئول دانستن شخص او ممکن است چالش برانگیز باشد زیرا قانون شرکتی سنتی از مدیران اجرایی، در برابر هر مسئولیت حقوقی محافظت می‌کند، به خصوص در شرکت‌های بزرگتر که تصمیم گیری اغلب لایه لایه است. از سوی دیگر، شکست این میلیاردر در این پرونده، ممکن است طرح ادعاها علیه سایر مدیران عامل  پشرکت‌های شبکه اجتماعی در دعاوی مربوط به صدمات شخصی گروهی را تشویق کند.

زاکربرگ با این اتهامات از سوی کاربران جوان و والدین آنها مواجه است که هشدارهای مکرر درباره ایمن نبودن اینستاگرام و فیس بوک برای کودکان را نادیده گرفته و ترجیح داده که آنها را به صورت عمومی، به اشتراک نگذارد.

پرونده‌هایی که از زاکربرگ نام برده‌اند، زیرمجموعه کوچکی از مجموعه ای از بیش از ۱۰۰۰ شکایت در دادگاه‌های ایالتی و فدرال توسط خانواده‌ها و مناطق مدارس دولتی علیه متا به همراه شرکت آلفابت، گوگل، تیک تاک و اسنپ در آمریکا هستند. قاضی ایوان گونزالس راجرز در اوکلند که بر پرونده‌های فدرال نظارت می‌کند، اخیرا موافقت کرد به برخی از ادعاها علیه این شرکت‌ها بررسی شوند و برخی دیگر را رد کرد.

وکلای شاکیان در یک پرونده قضایی با نقل قول از کمیک مرد عنکبوتی، گفتند: قدرت بزرگ، مسئولیت بزرگی به همراه دارد. متاسفانه، آقای زاکربرگ به این اصل عمل نکرده است.

زاکربرگ که چهارمین میلیاردر بزرگ جهان است، استدلال کرده فقط به این دلیل که مدیرعامل شرکت متا است، نمی تواند شخصا مسئول اقدامات این شرکت شناخته شود. وکلای او همچنین ادعا می‌کنند زاکربرگ وظیفه‌ای برای افشای یافته‌های ایمنی که گفته می‌شود به او گزارش شده، نداشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سخنگوی متا در بیانیه‌ای گفت: رویه قانونی زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند مدیر بودن مسئولیتی را در قبال رفتار ادعایی یک شرکت ایجاد نمی‌کند. وی افزود: ادعاها علیه زاکربرگ باید به طور کامل رد شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا