امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بخش کشاورزی نیاز به قانون مستقل دارد

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران گفت: لازم است بخش کشاورزی مانند حوزه اصناف در بازار دارای قانون مستقل باشد و انتظار است در این خصوص مجلس دوازدهم اقدام کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران درباره اولویت بخش کشاورزی و انتظار از مجلس دوازدهم به مهر گفت: بر اساس اصل ۴۴ و همان طور که در قانون تعریف شده است امور باید به مردم سپرده شود به ویژه در حوزه کشاورزی که ۱۰۰ درصد بخش خصوصی است.

وی افزود: دولت اینکه بخواهد در بخش خصوصی دخالت و فرمان خلق الساعه داشته باشد شایسته نیست زیرا کشاورز بر اساس هزینه واقعی تولید دارد.

پیشه‌ور ادامه داد: در این خصوص لازم است در مجلس شورای اسلامی حداقل قانونی مستقل مانند قانون اصناف در سطح بازار که ۵۵ سال قبل مصوب شد در بخش کشاورزی هم قانون مستقل وجود داشته باشد که کشاورز هم تکلیف خود را در میدان فعالیت بداند.

وی اظهار کرد: هنگامی که دولت تنظیم بازار را از جیب کشاورز انجام می‌دهد بالاخره سرمایه بخش خصوصی به پایان می‌رسد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه به لحاظ مالی بازار محصولات خارجی نسبت به محصولات تولید داخل جلوتر است، گفت: کشاورز داخلی محصول را با ارز ۵۰ هزار تومانی در کشور تولید می‌کند در حالی که دولت محصولات را با ارز ۲۸ هزار تومانی می‌تواند وارد کند که ارزان‌تر تمام می‌شود. در راستای رعایت انصاف باید به بخش تولید هم یارانه پرداخت شود تا کشاورز نیز با ارز ۲۸ هزار تومان تولید و قیمت تمام شده او هم کاهش پیدا کند. به عنوان مثال، عنوان می‌شود اگر گندم وارد شود با نرخ ۱۳.۸۰۰ تومان بوده در حالی که تولید داخل بالای ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود. بنابراین از مجلس دوازدهم انتظار است برای اینکه تولید داخل و صادرات محصولات با بخش نامه‌های خلق الساعه آسیب نبیند بخش کشاورزی دارای قانون مستقل شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا