صنعت، معدن، تجارت

ویرایش و ثبت‌نام جدید خودروهای جانبازان آغاز شد

جانبازان ثبت‌نام کرده در نوبت قبلی (٩ تا ١٣ بهمن ماه)، از امروز امکان ویرایش خودروی ثبت درخواست کرده‌ خود را خواهند داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس اطلاعیه سامانه فروش واردات خودرو، نظر به اصلاح بند (۱) ماده (۱۷) آئین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مبنی بر اینکه جانبازان می‌توانند، بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش و با تشخیص و تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران رأساً اقدام به واردات خودرو نمایند به استحضار می‌رساند با توجه به پیگیری‌های جانبازان در خصوص نحوه واردات توسط شخص جانباز و ضرورت آگاهی کامل از نحوه واردات، اقدامات ذیل جهت واردات خودرو ضروری است.

۱- ثبت سفارش توسط شخص جانباز

۲- تأیید توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران

۳- اخذ ارزش گمرکی خودرو مورد نظر از کمیته ارزش گذاری خودرو

۴- دریافت خدمات پس از فروش

۵- اخذ مجوز استاندارد برای خودرو وارداتی

۶- اخذ مجوز محیط زیست برای خودرو واردات

۷- درخواست از بانک عامل به منظور اخذ ارز بر اساس سقف تعیین شده

۸- انجام فرآیند ترخیص گمرکی

۹- انجام فرایند شماره گذاری

۱۰- پرداخت کلیه عوارض قانونی

* بدیهی است در صورتیکه خودرو وارداتی انتخاب شده توسط جانباز قبلاً وارد کشور شده باشد ردیف‌های ۳، ۴، ۵ و ۶ نیاز نیست اما سایر مراحل باید توسط جانباز انجام پذیرد.

با عنایت به ابلاغ تصویب نامه شماره ۲۱۰۶۱ / ت ۶۲۲۰۲ ه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ در خصوص اصلاحیه آئین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و تغییرات ایجاد شده در لیست مشمولین جانبازان در سطوح ۳۵، ۳۰ و ۲۵ هزار یورو همچنین افزوده شدن برخی خودروهای وارداتی برای جانبازان و عدم ثبت نام تعدادی از جانبازان به اطلاع جانبازان ۷۰ درصد (ویژه) می‌رساند از تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ لغایت ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ می‌تواند با مراجعه به سایت، اقدام به ویرایش نموده و خودرو مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

*لازم به ذکر است پیش ثبت نام فوق صرفاً جهت اطلاع از نوع درخواست و نیازسنجی خودروهای درخواستی جانبازان است و پس از پالایش با اطلاع رسانی به کلیه جانبازان، نحوه ثبت سفارش و عقد قرارداد با شرکت‌های وارد کننده، به آگاهی این افراد خواهد رسید.

گفتنی است، در این دور از ثبت‌نام همچون مرحله قبلی، ثبت‌نام در سه سطح و به تفکیک میزان درصد جانبازانی واجدان شرایط انجام می‌شود که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از فردا (یکشنبه/۶ اسفند ماه) طی دو روز (ششم و هفتم اسفند) جانبازان ویژه ۷۰ درصد، طی روزهای هشتم و نهم اسفند سایر جانبازان ۷۰ درصد و در نهایت ۱۰ تا ۱۲ اسفند هم جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد، می‌توانند ثبت‌نام جدید یا ویرایش ثبت‌نام‌های قبلی خود را از طریق سایت Janbazan.saleauto.ir انجام دهند.

گفتنی است که در آئین‌نامه جدید واردات خودروهای جانبازان، منع قانونی پنج سال عدم فروش خودرو از آئین‌نامه حذف شده و جانبازان راساً می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند. همچنین بر اساس آئین‌نامه جدید، چنانچه فرد جانباز اقدام به واردات کند، تمامی مراحل مربوط به اخذ خدمات پس از فروش، استاندارد، محیط زیست، امور گمرکی و شماره‌گذاری را شخصاً باید انجام دهد؛ مگر آنکه قبلاً خودرو انتخابی وارد کشور شده و مراحل استاندارد و محیط‌زیست را طی کرده باشد که در این صورت دو مرحله استاندارد و محیط زیست را لازم نیست انجام دهند.

البته بر اساس جلساتی که گروه خودروسازی سایپا با جانبازان داشته است، با تاکید معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، این گروه خودروسازی در امر واردات خودرو جانبازان همکاری خواهد کرد و همچنین خریدار حواله خودروی آن‌ها خواهد بود.

طبق تاکید سازمان توسعه تجارت، ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به منزله واردات قطعی نبوده و مراحل بعدی از طریق مراجع ذیصلاح اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا