انرژی

پروژه‌های توسعه تولید گاز قطر سرعت می‌گیرد

قطر با پیش‌بینی ادامه رشد تقاضا برای گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، یک پروژه چند میلیارد دلاری جدید را برای گسترش صادرات، آغاز می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و رئیس شرکت قطر انرژی، در مصاحبه‌ای گفت: ما به گاز بیشتر برای جهان نیاز داریم و به بازیگران بیشتری نیاز داریم.

همچنین بخوانید

قطر که یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی در جهان است، قصد دارد ۱۶ میلیون تن به ظرفیت تولید سالانه اضافه کند. این ظرفیت علاوه بر ظرفیت اضافی ۴۹ میلیون تولید سالانه است که قبلا اعلام کرده است.

به گفته وزیر انرژی قطر، رشد جمعیت به خصوص در آسیا، رشد تقاضا را همسو با احیای اقتصادی در سراسر جهان، هدایت خواهد کرد.

تصمیم برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید در حالی صورت می‌گیرد که پروژه‌های دیگر تحت تاثیر دورنمای اشباع عرضه، متوقف شده‌اند زیرا کشورها در حال سوئیچ از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاک‌تر هستند. بعضی از تحلیلگران از جمله آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی برای گاز ممکن است تا سال ۲۰۳۰، به اوج خود برسد.

آمریکا که در حال حاضر، تولید ال‌ان‌جی نزدیک به میزان تولید قطر دارد، صدور مجوزهای صادرات جدید را به مدت ۱۴ ماه متوقف کرده و طی این مدت، تاثیر صادرات بالاتر بر آب و هوا، اقتصاد و امنیت ملی را بررسی خواهد کرد.

کعبی گفت: این تصمیم به تولیدکنندگان آمریکایی کوچک که به توافق‌های فروش بلندمدت متکی هستند تا سرمایه‌گذاری‌های ضروری در پروژه‌های مایع سازی گاز را تامین کنند، ضربه خواهد زد. اگر هر روز دولت تصمیم بگیرد این فرآیند را متوقف کند، خریداران سراغ چنین خریدارانی نخواهند رفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت گاز طبیعی در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده که تا حدودی به دلیل آب و هوای ملایم و تقاضای ضعیف و همچنین تسهیل بحران انرژی اروپا بوده است. قطر به عنوان یکی از تولیدکنندگان کم‌هزینه جهان، از تاثیر کامل نوسان قیمت‌های جهانی در امان مانده است. کعبی گفت:‌اگر این رکود باشد، ما بیشتر از دیگران، قادر به تحمل آن هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا