ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

سیگنال ناخوشایند اپل به بازار خودروی برقی

لغو ناگهانی برنامه خودروی برقی اپل، نشانه ناامیدکننده‌ای برای بازار خودرو بوده و در عین حال، اتفاق خوشایندی برای خودروسازان به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با تصمیم این غول سازنده محصولات الکترونیکی برای لغو برنامه ساخت خودروی برقی، یک تهدید در بازار اشباع زده خودروی برقی حذف شد و تسلا و خودروسازان دیترویت می‌توانند نفس راحتی بکشند.

همچنین بخوانید

شرکت ایلان ماسک در یک سال گذشته، قیمت‌ فروش خودروهایش را کاهش داده و نسبت به کندی تقاضا هشدار داد در حالی که خودروسازان سنتی مانند جنرال موتورز و فورد موتور، سرمایه گذاری را به تعویق انداخته و از طرح‌های تولید عقب نشینی کرده اند. اکنون آنها یک رقیب کمتر دارند تا در یک بخش پرازدحام و نامطمئن، نگران او باشند؛ به خصوص که یک شرکت فناوری با ۶۱ میلیارد دلار نقدینگی، کنار کشیده است.

مایک رمزی، تحلیلگر شرکت گارتنر گفت: احتمالا شرکت‌های خودروسازی راحت شده‌اند. ورود اپل به بازار از همان اول آنها را ترساند.

خروج اپل از بازار خودروهای برقی قبل از اینکه واقعا فعال شود، نشان می‌دهد که این حوزه تا چه حد دشوار شده است. خودروهای برقی هنوز برای اکثر مصرف‌کنندگان بسیار گران هستند و زیرساخت شارژ آنها در آمریکا، توسعه نیافته است.

طبق پیش‌بینی بلومبرگ، انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی پس از رشد سالانه ۶۵ درصدی در سه سال گذشته، تنها ۹ درصد در سال میلادی جاری افزایش پیدا کند. این به معنای آن است که هر شرکتی که در حال فعالیت است، برای حدود ۱۰ درصد از خریداران جدید در بازار آمریکا، مبارزه خواهد کرد.

استارتاپ‌های برقی در حال حاضر در بحبوحه فروش ضعیف و ضرردهی سنگین، برای بقا تقلا می‌کنند. شرکت خودروسازی «ریویان»، تولید ثابت را در سال میلادی جاری پیش‌بینی کرده و از تصمیمش برای اخراج کارکنان خبر داده است. این خبر به بزرگترین ریزش سهام «ریویان» منجر شد. شرکت خودروسازی گروه لوسید هم امسال تنها ۹ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد که این شرکت را در وضعیت مالی ضعیف‌تری قرار می‌دهد.

شرکت «هرتز گلوبال هولدینگز»، ماه گذشته اعلام کرد به دلیل تقاضای ضعیف، افت سریع ارزش و هزینه‌های بالای تعمیر، قصد دارد ۲۰ هزار خودروی دو گانه سوز بفروشد که معادل یک سوم از ناوگان خودروی برقی آمریکاست. این تصمیم برخلاف استقبال اولیه هرتز از خودروهای برقی تسلا و سایر خودروسازان بود.

در حالی که جنرال موتورز به دلیل مشکلات تولید، اوضاع دشواری در ساخت خودروی برقی داشت، شرکت فورد شاهد کاهش تقاضا بوده و برنامه‌های سرمایه گذاری را محدود کرده است. جنرال موتورز قصد دارد یک کارخانه پیکاپ برقی را خارج از دیترویت افتتاح کند. شرکت مرسدس بنز آلمان هم از برنامه خود برای فروش فقط خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰، عقب‌نشینی کرده است.

جف شوستر، نائب رئیس جهانی تحقیقات خودرو در شرکت مشاوره «گلوبال دیتا» می‌گوید تصمیم اخیر اپل، مثال دیگری از این است که چطور صنعت فناوری، ایجاد تغییرات اساسی در بخش خودرو را دست کم می‌گیرد. همه از آن دنیا فقط به خودرو نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند «اوه، این دایناسورها، ما می‌توانیم وارد شویم، آسان است، چه چیزی می‌تواند اینقدر دشوار باشد؟ ما تلفن تولید می‌کنیم و همه این فناوری را داریم، می‌توانیم بازار خودرو را به دست بگیریم.»

شوستر در مصاحبه‌ای گفت: ۹ بار از هر ۱۰ بار، اکثر آنها، این کار را اندکی چالش برانگیزتر و مطمئنا پویاتر و پیچیده‌تر از آنچه انتظار دارند، می‌یابند.

سایر ناظران بازار نظرمتفاوت‌تری داشتند؛ یوخن سیبرت از شرکت مشاوره خودرو JSC Automotive در سنگاپور گفت: این یک شمشیر دولبه برای خودروسازان است. از یک طرف، اپل یک تهدید مستقیم نیست، اما از سوی دیگر، اگر اپل به نوعی بگوید صنعت خودرو جالب نیست، این موضوع روی همه افراد دیگر تاثیر منفی می‌گذارد. هر خودروسازی باید برای سرمایه‌گذاران جالب باشد و اگر اپل مهر تائید نمی‌زند، خوب نیست. اگر بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان می‌گوید خودروها جالب نیستند، پس چرا هنوز خودتان را با خودروها به زحمت می‌اندازید؟

گذشته از این، برخی از این تحلیلگران تصور می‌کنند تسلا ممکن است بیشترین سود را از تغییر نظر اپل ببرد. به گفته رمزی، آخرین چیزی که ماسک یک سال پس از کاهش ۲۵ درصد یا بیشتر قیمت خودروهای خود می‌خواست، یک رقیب سیلیکون‌ولی با همان جذابیت فناوری پیشرفته بود. او گفت: آنها مطمئنا بیشترین نقطه ضعف را داشتند.

ماسک روز سه شنبه با ارسال پستی در شبکه اجتماعی ایکس با یک ایموجی سلام و یک سیگار، این حرکت را جشن گرفت.

لی شیانگ، مدیرعامل خودروساز چینی «لی اوتو» هم پس از انتشار این خبر، به شبکه‌های اجتماعی رفت و در حساب کاربری خود در ویبو نوشت: رها کردن خودروسازی و تمرکز بر هوش مصنوعی، یک تصمیم صرفا استراتژیک در زمان مناسب است. وی همچنین خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی به هر حال پیش نیاز ساخت یک ماشین عالی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، براد هولدن، بنیانگذار شرکت جستجوی مدیر اجرایی هولدن ریچاردسون، گفت: خودروسازان اکنون به دنبال جذب برخی از استعدادهای ناخواسته اپل هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا