انرژی

مشارکت ایران در ساخت مرتفع‌ترین سد جهان

وزیر نیرو با اشاره به بازدید از پروژه راغون در سفر به تاجیکستان گفت: پروژه ارزشمندی در کل منطقه در حال انجام است. این سد با حجم آب ۱۴میلیارد مترمکعب، ۳۶۰۰ مگاوات نیروگاه و ۱۰۰ کیلومتر تونل به عنوان مرتفع‌ترین سد جهان در دست ساخت است و شرکت‌های متعدد و فعال ایرانی نیز در این پروژه مشغول به کارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست مجازی پیگیری مفاد سند همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان در شانزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو و دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان برگزار شد.

همچنین بخوانید

در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، محرابیان از تلاشهای دولت جمهوری تاجیکستان برای برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در دوشنبه و برپایی نمایشگاه ایران ساخت که دستاوردهای خوبی را به نمایش گذاشت، تقدیر کرد.

وزیر نیرو آمادگی شرکت‌های ایرانی برای حضور و فعالیت در پروژه‌های کشور تاجیکستان را یادآور شد و افزود: خدمات شرکت‌های ایرانی در تمام حوزه‌ها به ویژه در حوزه توربین‌های بزرگ و بخش‌های تکنیکی قابل ارائه است و می توان با استفاده از توان شرکت‌های فعال در این پروژه و حضور دیگر شرکت‌های توانمند ایرانی به تکمیل پروژه سرعت بیشتری بخشید.
نیروگاه سنگ توده ۲ و احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه واروخ از دیگر محورهای مورد بحث در نشست وزیران نیرو و انرژی دو کشور ایران

و تاجیکستان بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان نیز با بیان اینکه بررسی موارد سند و قابلیت اجرایی بودن آن بعد از امضای سند شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان در اولویت است، درخواست پیگیری قرارداد سنگ توده دو و بازپرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی، احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه واروخ و همکاری‌های لازم جهت تامین سوخت جهت راه‌اندازی پالایشگاه دنغره در تاجیکستان را در کمیسیون مطرح کرد.

طبق اعلام وزارت نیرو،  گزارش شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و علمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان و نیز نمایشگاه ایران ساخت برای تبادل اطلاعات، برقراری ارتباطات تجاری جدید، افزایش توانمندی کسب‌وکار و آشنایی با آخرین دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در دی ماه امسال به میزبانی وزارت انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد که به‌عنوان پلی برای توسعه صادرات و تبادل تجارب با کشور تاجیکستان بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا