امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اعتبار مورد نیاز برای مطالعات خاک‌شناسی چقدر است؟

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: انجام مطالعات خاک‌شناسی در نیمی از کشور اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مقوله خاک کشاورزی نیازمند توجه جدی است، گفت: قانون حفاظت از خاک و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی آن کمک زیادی به حاکمیت قانونی حفاظت از این منبع خدادادی خواهد کرد.

وی افزود: تکالیف بسیار زیادی در آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و معاونت آب و خاک گذاشته شده و روح این آئین‌نامه به دنبال نظم دادن به امور خاک کشور است.

نیازی شهرکی با بیان اینکه متولی اصلی خاک کشور معاونت آب و خاک و مؤسسه تحقیقات خاک و آب هستند، خطاب به مسؤولان خاک افزود: تکالیف و وظایفی را که به عهده دستگاه‌های ذی‌ربط که اصلی‌ترین آن وزارت جهاد کشاورزی است را یاد بگیرید و به دیگران نیز آموزش دهید.

وی با بیان اینکه برخی سازمان‌های جهاد کشاورزی در مدیریت‌های آب و خاک، واحد خاک را راه‌اندازی کردند که نشان از توجه مسؤولان سازمان به مقوله خاک دارد، بر لزوم جدی گرفتن آموزش در زمینه خاک و راه‌اندازی واحدهای خاک تا پایان سال جاری در سازمان جهاد کشاورزی کلیه استان‌ها تاکید کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ماده ۳۰ آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده است اعتبارات لازم را برای اجرایی شدن قانون، آئین‌نامه و خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از خاک کشور را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کند.

وی افزود: انجام مطالعات خاک‌شناسی در نیمی از کشور اعتباری ۳ هزار میلیاردی را نیاز دارد که با تعامل با مدیران برنامه و بودجه استانی این کار می‌توان بخشی از این اعتبار را تأمین کرد.

نیازی شهرکی، جمع‌آوری داده‌های مطالعات خاک‌شناسی را یکی از درخواست‌های این معاونت از سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در راستای اجرایی شدن قانون و آئین‌نامه خاک اعلام و تصریح کرد: با ارتباط گرفتن با سایر بخش‌ها از جمله زراعت و باغبانی می‌توان این داده‌ها را جمع‌آوری کرد.

وی افزود: برای اینکه بتوان امنیت غذایی کشور را تأمین کرد یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه کرد انجام آزمایش‌های حاصلخیزی خاک و نسخه‌نویسی کودی است تا راندمان تولید افزایش یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تداوم دوره‌های آموزشی برای بحث خاک باید صورت گیرد تا با استفاده از تجربیات و دانش خاک‌شناسان، مسوولیت‌های سنگینی که در آئین‌نامه‌ها، بخصوص پایش مطالعات خاکشناسی بر عهده گذاشته شده است را بتوان اجرایی کرد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی گفت: با افزایش ماده آلی و حاصلخیزی خاک و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، می‌توان درآمد خالص و ناخالص ملی را افزایش داد.

نیازی شهرکی بر مکان‌محور کردن پروژه‌های آب و خاک و ثبت داده‌های مکانی تاکید و تصریح کرد: آب و خاک به عنوان فنی‌ترین مجموعه وزارت جهاد کشاورزی باید قدری از فضای سخت‌افزاری فاصله گیرد و به سمت پروژه‌های نرم‌افزاری و مطالعاتی برود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در استان‌ها گفت: در طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور با تخصیص اعتبار از سوی مقام معظم رهبری، پروژه در حال تکمیل شدن است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا