انرژی

تولید ماهانه نفت اوپک بالا رفت

اوپک با وجود توافق محدودیت داوطلبانه عرضه، نفت بیشتری در فوریه تولید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نظرسنجی بلومبرگ نشان داد تولید نفت اوپک در فوریه، به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۲۶.۶۸ میلیون بشکه در روز رسید.

همچنین بخوانید

عراق، عرضه خود را اندکی محدود کرد اما به همراه امارات عربی متحده، همچنان تولید بالاتر از سهمیه تعیین شده در ابتدای سال داشت.

اوپک و متحدانش، متعهد شده‌اند محدودیت تولید جدیدی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ اجرا کنند تا مانع از ایجاد مازاد عرضه شده و قیمت‌ها را تقویت کنند. این اقدامات با افزایش تولید در آمریکا، تا حدودی خنثی شده و همزمان، کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت، نگرانی‌های عرضه را تا اندازه ای برطرف کرده است.

چندین نماینده اوپک پیش‌بینی کردند اوپک پلاس، محدودیت عرضه فعلی را در سه ماهه دوم تمدید خواهد کرد و تحلیلگران می‌گویند تصمیم در این باره تا چند روز آینده اعلام خواهد شد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد این تدابیر می‌توانند قطعا تمدید شوند. با این حال، این گروه ابتدا باید اجرای این توافق را بهبود دهد.

طبق یافته‌های نظرسنجی بلومبرگ، عراق و امارات عربی متحده جمعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سقف توافق شده، نفت در فوریه تولید کردند. بغداد به دنبال بازسازی اقتصاد خود بوده و در کوتاهی به اجرای تعهداتش، سابقه طولانی دارد.

در گروه اوپک پلاس، قزاقستان هم فراتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرد در حالی که روسیه به کاهش عرضه مورد وعده خود که ترکیبی از تولید و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی است، عمل کرد.

عراق و قزاقستان قول داده اند عملکرد خود را بهبود دهند و حتی، تولید اضافی اولیه را با محدودیت عرضه بیشتر، جبران کنند.

تولید لیبی به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز در فوریه افزایش یافت و به ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز رسید. تولید عراق به میزان ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۴.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید. تولید امارات، ثابت بود و در ۳.۱۴ میلیون بشکه در روز ایستاد.

نظرسنجی بلومبرگ بر مبنای آمار رصد کشتی، اطلاعات مقامات و برآورد شرکت‌های مشاوره شامل کپلر، راپیدان انرژی و ریستاد انرژی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا