انرژی

روس‌نفت برای فروش دارایی‌های آلمانی دست بکار شد

غول نفتی روس‌نفت روسیه، فرآیند فروشی را آغاز کرده تا دارایی‌های آلمانی خود شامل سهام عمده در یک پالایشگاه بزرگ را واگذار کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سپتامبر سال ۲۰۲۲، چند ماه پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، دولت آلمان کسب و کار آلمانی روس‌نفت در آلمان، از جمله سهام ۵۴.۱۷ درصدی این شرکت روسی در پالایشگاه شودت برلین را تحت یک به اصطلاح قیمومت قرار داد. مدت این سرپرستی، در مارس منقضی می‌شود.

دولت آلمان در آن زمان اعلام کرده بود با این قیمومیت، با تهدید متوجه امنیت تامین انرژی مقابله شده و سنگ بنای اساسی برای حفظ و آینده پایگاه شودت گذاشته می‌شود.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه به بلومبرگ گفت: روس‌نفت، فرآیند فروش را به منظور واگذاری دارایی‌های خود در آلمان که شامل سهام عمده در پالایشگاه شودت است را آغاز کرده است.

شودت، چهارمین پالایشگاه بزرگ آلمان است و ۵۴ درصد آن متعلق به روس‌نفت است. این پالایشگاه که ۹۰ درصد از سوخت مورد نیاز برلین را تامین می‌کند، نفت خود را از خط لوله نفت دروژبا از روسیه دریافت می‌کرده است.

سرپرستی دارایی‌های روس‌نفت تاکنون ۲ بار به مدت شش ماه تمدید شده و دوره شش ماهه فعلی، در ۱۰ مارس سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در بیانیه‌ای گفت: روس‌نفت اکنون تاکید کرده که فرآیند فروش را آغاز کرده و می‌خواهد فروش را در مدت سرپرستی تمدید شده، نهایی کند. ما هر گونه تصمیم از جمله تمدید سرپرستی را در زمان مناسب، اعلام خواهد کرد.

منابع دولتی ماه گذشته به رویترز گفتند: آلمان قصد دارد دارایی‌های آلمانی روس‌نفت شامل سهم این شرکت در پالایشگاه شودت را ملی کند.

با این حال، اظهارات اخیر این مقام آلمانی نشان داد ملی سازی، گزینه مورد ترجیح دولت آلمان نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق اظهارات سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان، هدف اولیه آلمان در این امور، تضمین تامین انرژی و به خصوص تداوم فعالیت‌ها در پالایشگاه نفت شودت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا