انرژی

فروش ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به مصرف کنندگان بالای یک مگاوات

معاون بازار برق ایران با اشاره به اینکه امکان حضور مشترکان قراردادی بالای یک مگاوات در بورس انرژی فراهم شده است، گفت: تا پایان سال جاری میزان فروش برق به مصرف کنندگان بالای یک مگاوات به ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا باقری با اشاره به این که تا ابتدای سال جاری، صرفاً مصرف‌کنندگان صنعتی بالای ۵ مگاوات امکان و اجازه حضور در معاملات خارج از بازار (معاملات بورس انرژی و قراردادهای دو جانبه) را داشتند، گفت:‌ از ابتدای سال جاری و با ابلاغ دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی توسط وزیر نیرو، امکان حضور تمامی مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات در بورس انرژی ایجاد شد.

همچنین بخوانید

وی افزود:‌ بر اساس برآوردهای صورت گرفته، میزان نیاز مصرف کنندگان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات، در حدود ۹۰ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که امکان خرید برق مورد نیاز خود از بورس انرژی و قراردادهای دو جانبه را دارند.

طبق اعلام وزارت نیرو، معاون بازار برق ایران بیان کرد:‌ بر اساس آمار ثبت شده در سامانه‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه در مجموع بیش از ۴۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در معاملات خارج از بازار توسط مصرف کنندگان بالای یک مگاوات خریداری شده است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال جاری به حدود ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برسد و مصرف کنندگان مذکور بیش از ۵۵درصد از برق مورد نیاز خود را از معاملات مذکور تامین کنند.

وی ادامه داد:‌ در مقایسه با کل برق مصرفی کشور، در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری حدود ۱.۳درصد برق مصرفی از معاملات بورس انرژی و حدود ۱۲.۲درصد از طریق انعقاد قراردادهای دوجانبه تامین و مابقی مصارف یعنی حدود ۵.۶۸ درصد از طریق بازار برق خریداری شد.

باقری همچنین جزئیات معامله گران برق بالای یک مگاوات را در بورس انرژِی به شرح جدول زیر اعلام کرد:

فروش ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به مصرف کنندگان بالای یک مگاوات

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا