بورسفرابورس

مبادله ۸۸ میلیارد دلاری با ۱۰ شریک تجاری ایران

طبق آمار منتشر شده از گمرک، از مجموع تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸۸ میلیارد دلار با ۱۰ شریک تجاری ایران بوده است.

تجارت

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از وزارت اقتصاد و امور دارایی، دولت سیزدهم همواره تلاش کرد تا با تقویت صادرات غیرنفتی، اتکای کشور را در زمان تحریم فروش نفت به این مساله کاهش دهد، از این جهت با حمایت از صادرکنندگان و نیز بخش تولید برای کاهش هزینه‌های تولید و نیز مشوق‌های مالیاتی و صادراتی، تولیدکنندگان را برای تولید کالای با کیفیت جهت صادرات ترغیب کند و در عین حال با حذف برخی موانع بروکراسی در این بخش صادارت رونق گیرد.

بر اساس این گزارش، ایران علاوه بر مقاصد صادراتی سنتی، در این دوره سعی کرد با کمک رایزن‌های تجاری، مشتری‌های جدیدی برای کالاهای غیر نفتی خود بیابد.

افزون بر این، طبق آمار منتشر شده از گمرک، از مجموع تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸۸ میلیارد دلار با ۱۰ شریک تجاری ایران بوده است.

در عین حال، چین، امارات، ترکیه، عراق، هند، پاکستان،روسیه، عمان، آلمان و افغانستان به عنوان مهمترین شرکای تجاری ایران محسوب می شوند که ۸۴درصد از ارزش کل مبادلات را تشکیل می‌دهند و ۱۶ درصد دیگر نیز مربوط سایر کشورها است؛ در این بین ۶ شریک تجاری ایران یعنی چین، افغانستان، روسیه،امارات، پاکستان وعمان در ۱۱ ماهه امسال به لحاظ وزن و حجم افزایش مبادلات را با ایران داشته اند.

بر پایه این گزارش، بیشترین افزایش مبادلات با کشور روسیه در این بازه زمانی رقم خورده که به لحاظ وزن ۵۴درصد و به از نظر ارزش ۲۴درصد افزایش داشته است.

همچنین، مبادلات تجاری با هند نیز در سال جاری از نظر وزن ۲۰درصد افزایش داشته اما به لحاظ ارزش ۱۶درصد کاهش داشته است. ۱۰ شریک تجاری اول ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان بوده که ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مبادله ۸۸ میلیارد دلاری با ۱۰ شریک تجاری ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا