صنعت، معدن، تجارت

حجم مبادلات ایران وسوریه فقط ۱۰۰ میلیون دلار

رییس میز سوریه وزارت امور خارجه گفت: در ۹ ماهه امسال حجم روابط تجاری دو کشور ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که جای تأسف دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاه حسینی رئیس میز سوریه وزارت امور خارجه امروز در نشست همایش بازسازی سوریه، اظهار کرد: این همایش فرصت خوبی برای برقراری تبادل نظر جهت بازسازی سوریه و فرصت‌های موجود و سهم شرکت‌های ایرانی است.

وی افزود: روابط ایران و سوریه راهبردی است و در بعد نظامی و سیاسی در اوج قرار دارد اما مسؤولین ایرانی و سوری از پایین بودن سطح روابط اقتصادی گلایه می‌کنند. سوال مهم این است که چرا سطح روابط اقتصادی به سطح روابط راهبردی نمی‌رسد.

شاه حسینی ادامه داد: وزارت امور خارجه به دنبال تسهیل روابط اقتصادی ایران و سوریه است. علاوه بر سفارت، سرکنسولگری در حلب سوریه داریم.

وی اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال حجم روابط تجاری دو کشور ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که جای تأسف دارد.

شاه حسینی ادامه داد: مرکز تجاری در سوریه داریم اما اقدامی در این مرکز انجام نمی‌شود. باید در این مرکز جلسات متعددی بین مسؤولان ایرانی و سوری برگزار شود. مرکز علمی و فناوری در سوریه داریم ولی استفاده خاصی از آن نمی‌شود در حالی که می‌توان در این مراکز از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برد.

وی اضافه کرد: روابط بانکی دو کشور رو به بهبود است و بخش حمل و نقل نیز در دست پیگیری قرار دارد تا با کمک عراق، حلقه وصل را برقرار کنیم.

رئیس میز سوریه وزارت امور خارجه افزود: قانون سرمایه گذاری قانون به‌روزی است بنابراین می‌توان با استفاده از این قانون، راه‌های سرمایه گذاری را بررسی و توسعه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین الحاقیه تجارت آزاد بین دو کشور امضا شده و فقط بحث مصوبات مجلس مانده است. در صورت اجرایی شدن تجارت آزاد دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

شاه حسینی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری ارس هم معرفی شده است، گفت: توافقنامه‌های بیمه‌ای امضا شده و موافقت نامه‌های مربوط به مبادله بر اساس تهاتر و ارزهای ملی هم امضا شده اما بلااستفاده مانده است.

وی اظهار کرد: اگر در حال حاضر که رقبای سختی در سوریه نداریم به این کشور نرویم در آینده توسعه روابط اقتصادی دو کشور سخت‌تر می‌شود. هم اکنون زمان سرمایه گذاری در سوریه و تجارت با این کشور است. طرف سوری تمایل به انجام برنامه‌ها و شرکت‌های مشترک با ایران دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا