امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

شناسایی ۳ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در مدت یک سال

۳ هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ملی و دولتی در مدت یک سال اخیر شناسایی و در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبت شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسین میررجبی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با بیان اینکه ۳ هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ملی و دولتی در مدت یک سال اخیر شناسایی و در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبت شده است، گفت: پس از شناسایی تغییر کاربری اراضی، گشت‌های یگان حفاظت در حداقل زمان به محل مراجعه و مطابق قانون اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود ۲ هزار مورد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز با توجه به گستردگی سطح تولی‌گری دستگاه‌ها مربوط به حوزه اراضی سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی کشور و حفاظت محیط زیست است. در حوزه وزارت نیرو و بنیاد مسکن نیز ۴۵۰ تا ۵۰۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز صورت گرفته و استان‌های شمالی، تهران و استان‌های همجوار چه در تصرف اراضی و چه در تغییر کاربری غیرمجاز و ارزش افزوده، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و جذابیت بیشتری برای زمین‌خواران داشته‌اند.

میررجبی در همین حال از استانداران خواست تغییرات کاربری اراضی را بیش از پیش شناسایی و در این زمینه به دستگاه‌های متولی گوشزد کنند.

وی درباره نتایج رصد و شناسایی ۳ هزار مورد تغییر کاربری اراضی گفت: نزدیک به ۹۰ درصد شناسایی‌ها منجر به پیگیری و رسیدگی در مراجع قضائی شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را یک سکوی اطلاعاتی توصیف کرد که دستگاه‌های مختلف به آن متصل هستند و نقشه‌های تولی‌گری خود و مجوزهایی که در حوزه زمین صادر می‌کنند در آن بارگذاری می‌شود.

میررجبی درباره نحوه عملکرد این سامانه اذعان کرد: تصاویر ماهواره‌ای که سرویس‌شان به سامانه پنجره واحد ارائه می‌شود، عرصه‌های تغییر کاربری داده شده را بررسی کرده و با مجوزهایی که در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین داده شده و یا مجوزهایی که توسط دستگاه‌های اجرایی از قبل صادر و در سامانه بارگذاری شده، به صورت هوشمند تطبیق می‌دهد و اگر تغییر کاربری اراضی، غیرمجاز باشد به دستگاه متولی ارجاع داده می‌شود و دستگاه متولی از طریق گشت‌های یگان حفاظت، واحد حقوقی و مراجع قضائی موضوع را پیگیری می‌کند.

وی درباره زیرسامانه درگاه صدور مجوز و استعلامات متقاضیان پنجره واحد مدیریت زمین گفت: تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار مراجعه و ثبت در زمینه درخواست مجوز و استعلامات در این زیرسامانه داشتیم که ۸۰ درصد آنها بررسی و در حداقل زمان پاسخ داده شده است.

وی برآورد کرد؛ صدور الکترونیکی مجوزها و استعلامات از دست‌کم ۳۵۰ هزار مورد مراجعه مردم به دستگاه‌ها کم کرده است.

میررجبی ادامه داد: کاهش ۳۵۰ هزار مورد مراجعه فیزیکی مردم به دستگاه‌های متولی صدور مجوز در کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تأثیر گذاشته است و در مصرف حدود ۹۰۰ هزار برگ کاغذ صرفه‌جویی شده است.

وی تصریح کرد: تا پیش از راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، میانگین زمان صدور مجوزها و استعلامات ۱۵۰ روزه بود، اما امروز میانگین زمان صدور مجوزها در دستگاه‌های متولی به کمتر از ۵۰ روز رسیده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تمام استان‌ها و اکثر دستگاه‌های متولی زمین به این سامانه متصل شده‌اند و برخی از دستگاه‌ها ظرف دو ساعت پاسخ استعلامات را می‌دهند.

میررجبی در همین حال از اتصال سامانه سنای قوه قضائیه به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در آینده نزدیک خبر داد و ابراز کرد: این اقدام کمک می‌کند در تهیه لوایح به وحدت رویه میان دستگاه‌ها برسیم و بتوانیم پرونده‌های قضائی را که علیه متصرفان اراضی در قالب تغییر کاربری غیرمجاز یا تصرف اراضی کشاورزی، ملی و دولتی صورت گرفته به سرانجام برسانیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا