ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

صدور جریمه ۲ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا علیه اپل

اتحادیه اروپا روز دوشنبه، جریمه ۱.۸۴ میلیارد یورویی (۲ میلیارد دلار) علیه اپل به دلیل مانع تراشی برای رقیبان خود در پخش موسیقی آنلاین در فروشگاه اپ استور، صادر کرد که نخستین جریمه این شرکت آمریکایی به دلیل نقض مقررات این بلوک است.

به گزارش آرمان اقتصادی، جریمه پایه ۴۰ میلیون یورویی، به رقم بزرگی تبدیل شد که شامل یک جریمه بازدارنده است. به گفته مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت اروپایی، ۱.۸۴ میلیارد یورو معادل ۰.۵ درصد کل گردش مالی اپل است.

کمیسیون اروپا در پاسخ به شکایت سال ۲۰۱۹ اسپاتیفای، هفته گذشته اپل را متهم کرد مانع از آن شده است که سرویس پخش موسیقی سوئدی اسپاتیفای و سرویس‌های مشابه، به کاربران درباره گزینه‌های پرداخت خارج از فروشگاه اپ استور، اطلاع دهند.

این کمیسیون روز دوشنبه اعلام کرد محدودیت‌های اعمال شده توسط اپل، شرایط تجاری غیرمنصفانه‌ای ایجاد کرده است. این یک استدلال جدید در پرونده‌های ضد انحصارطلبی به شمار می‌رود و از سوی سازمان ضد انحصارطلبی هلند هم در تصمیمش علیه اپل در یک پرونده سال ۲۰۲۱، مورد استفاده قرار گرفت.

اپل در واکنش به این جریمه، اعلام کرد درخواست تجدیدنظر خواهد داد. حکم دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که دومین دادگاه عالی این بلوک است، احتمالا چندین سال زمان خواهد برد. تا آن زمان، اپل باید این جریمه را پرداخت کند و به دستور اتحادیه اروپا عمل کند.

ارزش سهام اپل پس از صدور این جریمه، ۳.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۷۳.۸۸ دلار رسید.

این جریمه حدود چهار برابر جریمه ۵۰۰ میلیون یورویی است که منابع آگاه از این موضوع اعلام کرده بودند قرار است علیه اپل صادر شود.

اپل از این تصمیم انتقاد کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد این جریمه در حالی صادر شد که کمیسیون اروپا نتوانست شواهد معتبری از آسیب دیدن مصرف کننده، ارائه کند و واقعیت‌های یک بازار در حال رونق، رقابتی و برخوردار از رشد سریع را نادیده گرفته است.

در مقابل، اسپاتیفای از تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرد اما اعلام کرد مسائل دیگری در بخش‌های دیگر وجود دارد.

راین ریث، تحلیلگر شرکت فناوری و خدمات «آی‌دی‌سی» در این باره گفت: اگرچه این جریمه بزرگ است اما اپل بدون هیچ تاثیر فوری بر وضعیت مالی خود، می‌تواند از عهده پرداخت آن بر بیاد.

بر اساس گزارش رویترز، دستور وستاگر به اپل برای حذف محدودیت‌های اپ استور، منعکس کننده الزامات مشابه تحت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا است که اپل از هفتم مارس، باید به آنها عمل کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا