انرژی

طرح دانش‌بنیان «خدمات زیست‌پالایی هیدروکربن‌های نفتی» برنده مسابقه شکوفا شد

عکس تزئینی است

طرح دانش‌بنیان «خدمات زیست‌پالایی هیدروکربن‌های نفتی» در هفدهمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفدهمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا با رقابت سه شرکت دانش‌بنیان با طرح‌های «خدمات زیست‌پالایی هیدروکربن‌های نفتی»، «تولید تردمیل» و «تولید دستگاه توانبخشی هوشمند» از شبکه یک سیما پخش شد. 

همچنین بخوانید

داوران هفدهمین قسمت مسابقه شکوفا، دکتر محمدحسین سجادی نیری، مهندس مونا ناصری، مهندس مجید دهبیدی پور و مهندس میلاد منشی پور بودند.

در این مسابقه، شرکتی دانش‌بنیان از استان خوزستان با طرح «خدمات زیست‌پالایی هیدروکربن‌های نفتی» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد (karencrowd.com) قرار گرفت.

مهندس پویان رحمتی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: شرکت ما در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و فعالیت خود را از حوزه کارهای عمرانی آغاز کرد؛ اما از سال ۱۳۹۳ با توجه به اینکه خوزستان، استان نفت‌خیز و صنعتی است و نفت یکی از منابع مهم درآمدی کشور محسوب می‌شود، به حوزه ارائه خدمات چاه‌های نفتی ورود کردیم. در جریان انجام این فعالیت متوجه شدیم یکی از مشکلات موجود، بحث آلودگی نفتی است. تحقیق و توسعه در این حوزه را با همکاری اساتید دانشگاه آغاز کردیم و موفق به توسعه خدمات دانش‌بنیان در حوزه زیست‌پالایی هیدروکربن‌های نفتی شدیم. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات کشورهای تولیدکننده نفت، بحث آلودگی‌های نفتی است. در زمان حفاری چاه‌های نفت و حین عملیات استخراج، این آلودگی‌ها ایجاد می‌شوند و وارد چرخه محیط زیست می‌شوند. با توجه به برنامه وزارت نفت برای افزایش تولید و کشف میدان‌های نفتی و گازی جدید در کشور، نیاز به مدیریت پسماند در کنار همراهی دکل‌های حفاری افزایش پیدا می‌کند. پیش از این امکان حفاری بدون مدیریت پسماند وجود داشت و بعد از اتمام حفاری، کارهای پاکسازی موقت انجام می‌شد. در طی فرآیند تثبیت (fixation) توده‌های نفتی با استفاده از سیمان و سیلیکات، به یک توده محکم تبدیل می‌شدند که همانجا دفن یا به محل دفن زباله (landfill) منتقل می‌شدند. درحال حاضر بدلیل توسعه میدان‌های نفتی کشور، کشور به فناوری زیست‌پالایی هیدروکربن‌های نفتی شدیدا نیاز دارد.

رحمتی خاطرنشان کرد: ما نخستین و تنها شرکت در ایران هستیم که فرآیند مدیریت پسماند بیولوژیک را در همراهی دکل ارائه می‌کنیم. با درخواست‌های متعددی در این حوزه روبرو هستیم و ظرفیت این شرکت، ارائه خدمت به ۸ دکل حفاری است. با توجه به برنامه‌های افزایش تولید وزارت نفت، قصد داریم این ظرفیت را تا دو برابر افزایش دهیم.

وی یادآور شد: فناوری که توسط این شرکت توسعه یافته است، فناوری بیولوژیک بوده و تنها روش مورد تایید آیین‌نامه آلودگی‌های نفتی است، زیرا تنها روش حذف آلودگی‌های هیدروکربنی است؛ اما در سایر روش‌های موجود از جمله تثبیت (fixation)، توده‌های نفتی به یک توده سفت و محکم تبدیل می‌شوند که دیگر قادر به خودپالایی و زیست‌پالایی نخواهند بود و سال‌ها به همین شکل باقی می‌مانند و در چرخه زیست‌محیطی باقی خواهند ماند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه از جمله عراق، عمان، سوریه و … به فناوری مدیریت پسماند حفاری و پاکسازی آلودگی‌های نفتی به روش بیولوژیک که توسعه داده‌ایم، شدیدا نیاز دارند، اما با توجه به حجم بالای نیاز کشور، ظرفیت اصلی شرکت روی تأمین نیاز داخلی متمرکز شده است. تلاش می‌کنیم ظرف چند سال آینده و با گسترش فعالیت‌ها و افزایش ظرفیت ارائه خدمات، صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق را آغاز کنیم. 

وی ادامه داد: یکی از معضلات شرکت‌هایی که به عنوان پیمانکار مشغول فعالیت هستند، مشکل عدم بازگشت سرمایه است. تلاش می‌کنیم با کارفرماهای خوش‌حساب‌تر مخصوصا در میدان‌های مشترک با عراق همکاری کنیم که به توسعه سریع‌تر شرکت کمک می‌کند. هدف از جذب سرمایه از طریق روش تأمین مالی جمعی در مسابقه شکوفا، تولید پکیج‌های جدید خصوصا در مناطق نفت‌خیز جنوب و میدان‌های مشترک مرزی با عراق است. 

رحمتی گفت: فعالیت‌های تحقیق و توسعه، استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه و نخبگان جوان کشور در حوزه‌های میکروبیولوژی، باکتری‌شناسی، مهندسی نفت و کشاورزی را از سال ۱۳۹۴ آغاز کردیم که منجر به ارائه یک پروپوزال و نمونه‌های آزمایشگاهی به شرکت ملی نفت شد. در سال ۱۳۹۷ به صورت رایگان این فناوری را روی یک چاه، مورد آزمایش قرار دادیم و توانمندی خود را در این بخش به اثبات رساندیم و اکنون به جایگاه تنها شرکت ایرانی ارائه‌کننده خدمات مدیریت پسماند بیولوژیک در همراهی دکل حفاری دست پیدا کرده‌ایم. کار را در ابتدا با یک دکل و حدود ۱۶ نیرو در فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز کردیم.

وی اظهار کرد: اکنون به عنوان یک شرکت اشتغال‌آفرین در سطح استان شناخته می‌شویم و هر پکیجی که در کنار دکل حفاری شروع می‌کنیم، زمینه اشتغال ۲۰ نیرو را فراهم می‌کند. در پکیج‌هایی که در کنار ۷ دکل حفاری درحال فعالیت هستند، در مجموع ۱۵۲ نفر مشغول به کار هستند و این ظرفیت اشتغال تنها در مدت ۲ سال ایجاد شده است. امیدواریم با توسعه فعالیت‌ها بتوانیم ظرفیت اشتغال نیرو در شرکت را تا دو برابر افزایش دهیم. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، میزان سرمایه درخواستی این شرکت دانش‌بنیان برای اجرای این پروژه ۱۵ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش‌بینی‌شده ۳۸ درصد سالیانه  (واریز سود از ۶ ماه دوم) خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت‌کنندگان در این طرح بعد از یک سال بازپرداخت خواهد شد.

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این طرح دانش‌بنیان می‌توانند از طریق سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد (karencrowd.com) در این طرح مشارکت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا