صنعت، معدن، تجارت

جلوگیری از تشکیل گلوگاه‌های فساد با ۳ سامانه جدید

با حضور رییس سازمان استاندارد امروز از ۳ سامانه پرداخت امن، مشتقات نفتی و باکس حمل نمونه رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در مراسم رونمایی از سامانه‌های مشتقات نفتی، باکس حمل نمونه و سامانه پرداخت امن گفت: سامانه‌های فناورانه و هوشمند در سازمانی که مأموریت ویژه خدمت به مردم را دارد جز الزامات است. جنس کارهای امروز هم از جنس نظارت‌های پیشینی و هم از جنس نظارت‌های پسینی است. تمام تلاش ما این است که شفافیت فرآیند را ارتقا دهیم.

همچنین بخوانید

وی گفت: جلوگیری از تشکیل گلوگاه‌های فساد و تقویت کلونی‌های فساد از دیگر فعالیت‌های ما است. جعبه امن نمونه، صرفاً یک جعبه نیست بلکه مبارزه جدی و علم پایه و عملی و فناورانه با قاچاق است، شعار نیست عمل است. این جعبه امکان اینکه نمونه‌ای در کشور تغییر داده شود، عوض شود و یا گم شود را از بین می‌برد زیرا این جعبه به صورت آنلاین تحت کنترل است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: درگاه امن پرداخت، رابطه بین ذی‌نفعان را قطع می‌کند و آنچه که سال‌های سال کشور از آن رنج می‌برد. حذف ارتباط بین نهادهای همکار و واحدهای تولیدی یک مطالبه بوده و این اتفاق امروز رخ داد و در واقع پاسخی به مصوبه شورای عالی استاندارد نیز داده شد که این درگاه شکل گرفته است.

به گفته وی، تا امروز ۱۲۰۶ نهاد ارزیابی انطباق با اصالت به این درگاه پیوسته‌اند و ۲۰۷۰ واحد تحت پوشش در این درگاه کار می‌کنند و بیش از ۴ هزار تراکنش عملکرد این درگاه است که این درگاه نیز از مصداق‌های شفافیت است. دیگر واحد تولیدی نمونه را با دست خودش به آزمایشگاه نمی‌برد و انسان و فیزیک حذف می‌شود.

اسلام پناه اظهار کرد: مأموریت ما در ایجاد زیرساخت پایان می‌پذیرد اما در رصد و پایش آغاز می‌شود. کاغذها حذف می‌شود و این به معنای از بین بردن فساد است.

وی گفت: در بحث استانداردسازی جهت دهی ما استفاده از هوش مصنوعی است و باید این مقوله را دخیل کنیم و همگان با دنیا و تکنولوژی روز حرکت کنیم.

گفتنی است، سامانه درگاه امن پرداخت به منظور تسریع و تسهیل خدمات رسان و شفاف سازی تعاملات و مناسبات بین ذی‌نفعان و در راستای ارتقای سلامت اداری و بهبود فرآیندها ایجاد شده است. در همین راستا واحدهای تولیدی و تولید کنندگان محصولات مشمول اجرای اجباری استاندارد موظفند هزینه آزمون را از طریق درگاه امن پرداخت به آزمایشگاه آزمون کننده پرداخت کنند.

انتقال نمونه محموله‌های نفتی به آزمایشگاه نیز با استفاده از باکس حمل نمونه انجام می‌شود. طراحی سامانه مشتقات نفتی نیز در راستای هوشمند سازی در فرآیند صدور کد رهگیری فرآورده‌ای نفتی انجام شده است. در این سامانه تمامی مراحل شامل ثبت درخواست واحد تولیدی، استفاده از سرویس‌های برخط در استعلام اطلاعات نظیر سرویس‌های استعلام مجوزها، سرویس استعلام ایران کد و سرویس استعلام ثبت احوال و ثبت شرکت‌ها از طریق آپ موبایل انجام می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا